Ämne: Svenska som andraspråk

Årskurs: 7

Veckoplanering

Denna planering innehåller en uppgift i svenska som andraspråk för årskurs 7 som fokuserar på att leda ett samtal. Uppgiften är utformad för att en elev ska kunna genomföra den självständigt tillsammans med sin lärare, med fokus på muntlig interaktion, struktur och tydlighet i samtal.

BlockTemaVeckor
1Att leda ett samtalv. 1

Ämnesblock 1: Att leda ett samtal med fokus på struktur och interaktion

I detta block får eleven utveckla sin förmåga att självständigt leda ett samtal med en annan person, i detta fall läraren. Fokus ligger på att eleven lär sig att initiera, hålla igång och avsluta samtal, att ta egna samtalsinitiativ samt att visa respekt för samtalspartnern genom aktiv lyssning och tydligt språk. Uppgiften är viktig för att stärka elevens muntliga självförtroende och kommunikativa förmåga.

Betygskriterierna som adresseras handlar om att kunna formulera sig begripligt i tal, använda ett varierat språk och visa förståelse för samtalets olika delar.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Tala, samtala och resonera i olika situationer.Eleven kan formulera sig enkelt och relativt sammanhängande med till viss del anpassat språk.Eleven kan formulera sig relativt tydligt och sammanhängande med anpassat språk.

v. 1 – Uppgift: Att leda ett samtal tillsammans med läraren

  • Introduktion: Läraren förklarar syftet med uppgiften och viktiga moment i att leda ett samtal.
  • Uppgift: Eleven förbereder ett samtal kring ett valt ämne (t.ex. fritidsintresse eller skola).
  • Övning: Tillsammans genomför eleven och läraren samtalet där eleven har rollen som samtalsledare.
  • Reflektion: Eleven reflekterar muntligt med läraren om hur samtalet gick och vad som kunde förbättras.
  • Feedback: Läraren ger konkreta råd och positiv feedback på elevens samtalsledning.

Bedömningsmatris för uppgiften: Att leda ett samtal

Denna matris visar vad eleven behöver klara för att uppnå betygen E, C respektive A i uppgiften att leda ett samtal i svenska som andraspråk årskurs 7. Fokus ligger på muntlig kommunikation och förmågan att strukturera och genomföra ett samtal.

BedömningsområdeECA
SamtalsinitieringKan börja samtalet med enkla fraser och påbörja ämnet, ibland med stöd.Kan starta samtalet på ett tydligt sätt och presentera ämnet med viss säkerhet.Initierar samtalet självsäkert och använder varierade strategier för att introducera ämnet tydligt och intresseväckande.
Samtalets gångHåller igång samtalet med korta svar och enkla frågor, ibland med stöd.Följer samtalets struktur, ställer och svarar på frågor med relativt flyt och förståelse.Leder samtalet flytande och engagerat, visar förmåga att styra samtalsflödet och anpassa språk efter situation.
Språk och uttryckAnvänder enkelt och till viss del anpassat språk med viss osäkerhet.Använder ett varierat och relativt anpassat språk med god förståelse.Använder ett nyanserat och väl anpassat språk med god grammatisk säkerhet och variation i uttryckssätt.
Lyssnande och respektVisar viss förståelse och respekt genom att lyssna och svara på enkla sätt.Visar god lyssnarförmåga och respekt i samtalet genom adekvata svar och återkopplingar.Visar mycket god lyssnarförmåga och visar aktivt intresse och respekt i alla delar av samtalet.
SamtalsavslutKan avsluta samtalet med enkla fraser och tydliga signaler.Avslutar samtalet på ett tydligt och fungerande sätt.Avslutar samtalet självsäkert och naturligt med lämpliga och effektfulla fraser.