Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Svenska som andraspråk. Att skriva en berättande text om en personlig upplevelse eller dröm. (3 v.). [Åk 8]

Årskurs: 8

Ämne: Svenska som andraspråk

Tema: Att skriva en berättande text om en personlig upplevelse eller dröm

Block Tema Veckor
1 Planering och idéarbete v. 10
2 Skrivande av första utkastet v. 11
3 Bearbetning och färdigställande v. 11-12

Ämnesblock 1: Planering och idéarbete

I detta block ska eleven välja ett ämne för sin berättande text, exempelvis en personlig upplevelse eller en dröm. Eleven får stöd i att hitta idéer, göra en enkel disposition och fundera på vilka verb och adjektiv som kan användas för att skapa bilder i texten. Syftet är att förbereda eleven för själva skrivandet och att träna muntligt språk i samband med planeringen.

Betygskriteriernas fokus ligger på att eleven visar förmåga att uttrycka sig begripligt och att kunna planera sin text så att den får en tydlig röd tråd.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Att planera och skriva berättande texter med tydlig struktur och innehåll. Eleven kan planera sin text på ett enkelt sätt och återge delar av innehållet. Eleven kan planera och beskriva sin text med en tydlig struktur och varierat innehåll.

[Lvux12, Svenska som andraspråk, årskurs 7-9]

v. 10 – Idéplanering och disposition

  • Lektion 1 – Välja tema och samla idéer: Eleven får prata och skriva korta meningar om vad hen vill berätta om.
  • Lektion 2 – Göra disposition: Eleven gör en enkel plan över inledning, mitt och slut.
  • Lektion 3 – Ord- och frasövningar: Träning av användbara ord, verb i presens och preteritum, och adjektiv.

Ämnesblock 2: Skrivande av första utkastet

Eleven skriver första versionen av sin berättande text. Fokus ligger på att få ner tankarna på papper utan att oroa sig för stavfel eller grammatik i detta skede. Eleven tränar på att använda en struktur med inledning, utveckling och avslutning samt på att formulerar meningar med egna ord.

Betygskriterierna visar att eleven kan skriva begripligt med enkel men fungerande textstruktur, med viss språklig variation.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Att skriva berättande texter med tydlig inledning, handling och avslutning samt grundläggande språkliga strukturer. Eleven skriver en kort och enkel text som är begriplig och har inledning och avslutning. Eleven skriver en fungerande text med ganska tydlig struktur och varierat ordförråd.

[Lvux12, Svenska som andraspråk, årskurs 7-9]

v. 11 – Skriv första utkastet

  • Lektion 1 – Skriva inledning och första stycke.
  • Lektion 2 – Skriva fortsättning och avslutning.
  • Lektion 3 – Läsa och reflektera: Eleven läser sin text högt och får feedback.

Ämnesblock 3: Bearbetning och färdigställande

Eleven bearbetar sin text utifrån feedback och egna reflektioner. Fokus ligger på att förbättra språket, rätta stavfel, använda bindeord och skapa en bättre sammanhängande text.

Betygskriterier fokuserar på språklig förbättring, variation och tydlighet.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Att bearbeta och förbättra texter genom att förbättra språk, struktur och variation. Eleven bearbetar texten och kan göra enkla förbättringar. Eleven bearbetar texten och kan göra flera förbättringar med varierat språk.

[Lvux12, Svenska som andraspråk, årskurs 7-9]

v. 11-12 – Bearbeta texten

  • Lektion 1 – Gå igenom feedback och rätta stavfel och grammatik.
  • Lektion 2 – Arbeta med att lägga till mer beskrivande ord och variation i meningarna.
  • Lektion 3 – Färdigställa texten och lämna in.

Modern Tillbaka-knapp
×