Planering: Läsprojekt – Gatubarnsmordet av Monica Zak

Årskurs: 6
Ämne: Svenska som andraspråk
Tidsperiod: 8 lektioner
Syfte: Utveckla elevernas läsförståelse, ordförråd och förmåga att diskutera och reflektera kring texten Gatubarnsmordet.


Lärandemål

När arbetsområdet är slut ska eleverna ha utvecklat sådana kunskaper och förmågor att de:

  • Kan läsa och återberätta innehållet i Gatubarnsmordet med egna ord.
  • Kan förstå och använda nya ord och uttryck från boken i samtal och skrift.
  • Kan diskutera och resonera kring bokens teman som brott, rättvisa och vänskap.
  • Kan skriva enkla sammanfattningar och personliga reflektioner över lästa avsnitt.

Undervisning

  • Läsning i helklass och mindre grupper: Gemensamt och individuellt läsande av bokavsnitt.
  • Ordförrådsarbete: Jobba med nya ord och begrepp; skapa ordbanker och använda ord i meningar.
  • Stöttande läsförståelseaktiviteter: Genomgång av texten genom frågor, tankekartor och samtal.
  • Sammanfattning och reflektion: Eleverna får skriva korta texter om vad de läst och sina tankar.
  • Diskussion: Grupp- och klassdiskussioner med fokus på boktema och karaktärer.
  • Interaktiva övningar: Rollspel eller dramatisering av scener från boken.

Planerat formativt arbete

  • Läsläxor med frågor: Eleverna svarar på frågor skriftligt efter varje läsläxa.
  • Ordförrådstest: Korta quiz eller muntliga övningar för att befästa nya ord.
  • Skriftliga sammanfattningar: Korta textövningar som diskuterats i klassen.
  • Reflektionsdagbok: Eleverna skriver korta reflektioner efter varje lektion.
  • Kamratbedömning: Diskussion och feedback i par eller mindre grupper.

Sumativt bedömningstillfälle

  • Slutuppgift: Skriftlig sammanfattning av hela boken med fokus på handling, karaktärer och egna reflektioner.
  • Muntlig presentation: En kort muntlig redovisning där eleven berättar om bokens handling, en favoritkaraktär och vad de lärt sig.
  • Bedömningsmatris: Fokus på läsförståelse, ordförrådsanvändning, muntlig och skriftlig förmåga kopplat till lärandemål.