Årskurs: Gymnasiet år 2
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Planering: Översikt för läsåret augusti till juni
Denna planering är en översikt för Svenska som andraspråk 2 (SVA 2) för gymnasiets årskurs 2 under hela läsåret från augusti till juni. Planeringen syftar till att ge eleverna fördjupade kunskaper i svenska språket med fokus på att utveckla läsning, skrivning, muntlig framställning och språklig medvetenhet. Den är baserad på centralt innehåll och betygskriterier för SVA 2 enligt Gy11 och följer en progression genom läsårets alla veckor med två lektioner per vecka.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Språklig variation och kultur | v. 34–39 |
2 | Läsförståelse och textanalys | v. 40–49 |
3 | Skriftlig framställning | v. 50–5 |
4 | Muntlig kommunikation och argumentation | v. 6–17 |
5 | Språklig medvetenhet och grammatik | v. 18–24 |
6 | Sammanfattning och språklig fördjupning | v. 25–31 (maj-juni) |
Ämnesblock 1: Språklig variation och kultur i svenska som andraspråk
Detta block introducerar eleverna till språklig variation, svenska språket i olika kontexter samt kopplingen mellan språk och kultur. Genom att belysa språkliga skillnader och kulturella aspekter får eleverna en djupare förståelse för hur språkbruket kan variera beroende på social och kulturell bakgrund. Blocket är valt för att skapa en grundläggande förståelse av språket i olika sammanhang, vilket är centralt innehåll i SVA 2.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Språklig variation och språkanvändning i olika sociala och kulturella sammanhang. | Eleven kan med viss säkerhet använda språkliga strategier för samtal och textproduktion. | Eleven kan relativt väl använda språkliga strategier för mer komplexa samtal och texter. |
v. 34 – Introduktion till språklig variation (21/8-25/8)
- Lektion 1 – Introduktion till språk och kultur: Genomgång av språklig variation och kulturens påverkan på språk.
- Lektion 2 – Språkliga skillnader i svenska: Diskussion och exempel på dialekter, sociolekter och skriftspråk.
v. 35 – Språk i sociala sammanhang (28/8-1/9)
- Lektion 1 – Språkets roll i identitet och samhälle: Eleverna arbetar med språkets betydelse i sociala relationer.
- Lektion 2 – Fallstudier av språkliga variationer: Grupparbete med exempel från olika sociala miljöer.
v. 36 – Kultur och språkbruk (4/9-8/9)
- Lektion 1 – Kulturens påverkan på språk: Analys av kulturella uttryck och språkbruk i vardagssituationer.
- Lektion 2 – Övningar i anpassning av språk efter olika målgrupper.
v. 37 – Språkliga strategier för kommunikation (11/9-15/9)
- Lektion 1 – Strategier för att hantera svåra situationer i samtal.
- Lektion 2 – Rollspel för att öva samtal i olika kontexter.
v. 38 – Text och språkbruk i vardag och skola (18/9-22/9)
- Lektion 1 – Analys av olika texttyper och språkbruk.
- Lektion 2 – Praktisk övning i att anpassa språk till olika texttyper.
v. 39 – Sammanfattande övning och reflektion (25/9-29/9)
- Lektion 1 – Gruppdiskussion och reflektion kring språklig variation.
- Lektion 2 – Skriftlig uppgift: Beskriv en språklig eller kulturell variation i din omgivning.
Ämnesblock 2: Läsförståelse och textanalys
Detta block fokuserar på att utveckla elevernas läsförståelse och förmåga till textanalys med olika genrer och språkdrag. Eleverna tränar på att tolka, förstå och värdera innehållet i skriftliga texter, vilket är nödvändigt för både studier och vardagsliv. Blocket är valt eftersom läsförståelse är en nyckelkompetens i SVA 2 och kopplat till centralt innehåll och betygskriterier.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Lässtrategier och tolkning av innehållet i olika typer av texter. | Eleven kan läsa och förstå enkla och vardagliga texter med viss säkerhet. | Eleven kan läsa och tolka mer komplexa texter med god säkerhet. |
v. 40 – Genomgång av lässtrategier (2/10-6/10)
- Lektion 1 – Introduktion till lässtrategier: skimning, närläsning, inferenser.
- Lektion 2 – Praktisk övning i att tillämpa olika lässtrategier på texter.
v. 41 – Texttyper och deras kännetecken (9/10-13/10)
- Lektion 1 – Genomgång av olika texttyper: berättande, informativa, argumenterande texter.
- Lektion 2 – Analys av språkdrag i olika texter.
v. 42 – Innehållsförståelse och slutsatser (16/10-20/10)
- Lektion 1 – Övningar i att hitta huvudbudskap och dra slutsatser.
- Lektion 2 – Diskussion och reflektion över olika texters innehåll.
v. 43 – Textanalys och språkliga medel (23/10-27/10)
- Lektion 1 – Analys av värderande och beskrivande språk.
- Lektion 2 – Grupparbete: jämförelse av texters språkbruk.
v. 44 – Skapande av egen text med fokus på läsförståelse (30/10-3/11)
- Lektion 1 – Planering av egen text utifrån lästa exempel.
- Lektion 2 – Skrivande med fokus på tydlighet och anpassning till mottagare.
v. 45 – Reflektion och återkoppling (6/11-10/11)
- Lektion 1 – Genomgång av skrivna texter och kamratrespons.
- Lektion 2 – Redigering och förbättring av texter.
v. 46 – Prov: Läsförståelse och textanalys (13/11-17/11)
[Prov] Skriftligt prov med läsförståelse och textanalys, fokus på centralt innehåll.
v. 47–49 – Fördjupning och repetition (20/11-8/12)
Lektioner inriktade på att repetera och fördjupa analys och läsförståelse inför avslutande del.
Ämnesblock 3: Skriftlig framställning
Detta block fokuserar på att utveckla elevernas färdigheter i att skriva olika typer av texter. Detta är centralt för att kunna uttrycka sig effektivt i skolan och i samhället. Fokus ligger på struktur, innehåll och språkbruk. Blocket är valt då skriftlig framställning är en viktig del i SVA 2.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Skriva olika slags texter för olika syften och mottagare. | Eleven kan skriva enkla texter med viss struktur och språklig variation. | Eleven kan skriva tydliga och anpassade texter med större språklig variation. |
v. 50 – Skriva argumenterande texter (11/12-15/12)
- Lektion 1 – Genomgång av argumenterande textstruktur.
- Lektion 2 – Planering av egen argumenterande text.
v. 51 – Skrivövningar och kamratrespons (18/12-22/12)
- Lektion 1 – Skrivande av argumenterande texter.
- Lektion 2 – Kamratrespons och förbättringar inför inlämning.
v. 52 – Jullov (23/12-31/12)
v. 1 – Fortsatt skrivträning och utveckling (1/1-5/1)
- Lektion 1 – Fördjupning i språkliga strategier i textproduktion.
- Lektion 2 – Individuell handledning inför inlämning.
v. 2–5 – Inlämning och analys (8/1-2/2)
Lektioner med inlämning och återkoppling på argumenterande texter.
Ämnesblock 4: Muntlig kommunikation och argumentation
Detta block tränar eleverna i att tala och kommunicera muntligt på svenska och använda argumenterande tekniker i olika sammanhang. Det är en viktig del i SVA 2 för att stärka elevernas förmåga till språklig interaktion.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntlig framställning och interaktion med fokus på olika situationer. | Eleven kan delta i enkla samtal och göra sig förstådd i olika situationer. | Eleven kan delta aktivt och framföra tydliga argument i samtal och presentationer. |
v. 6 – Muntliga presentationer och samtal (5/2-9/2)
- Lektion 1 – Tekniker för muntlig framställning.
- Lektion 2 – Övning i muntliga presentationer i mindre grupper.
v. 7 – Argumentationsteknik (12/2-16/2)
- Lektion 1 – Genomgång av argumentationsmetoder.
- Lektion 2 – Debattövningar i klassrumsmiljö.
v. 8–10 – Fördjupning i tal och samtal (19/2-8/3)
Lektionar med praktik i olika kommunikationssituationer.
v. 11 – Retorik och språkbruk (11/3-15/3)
- Lektion 1 – Retorikens grundläggande principer.
- Lektion 2 – Analys av tal och presentationer.
v. 12–17 – Övningar och föreläsningar (18/3-26/4)
Fortsättningsövningar och muntliga uppgifter.
Ämnesblock 5: Språklig medvetenhet och grammatik
Detta block fördjupar elevernas förståelse för språkliga strukturer och grammatik. Genom ökad språklig medvetenhet kan eleverna förbättra både tal och skrift, vilket är viktigt för språkutveckling i SVA 2.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Språkets struktur och grammatiska funktioner. | Eleven kan med viss säkerhet använda grundläggande grammatiska strukturer. | Eleven kan relativt väl använda och förklara grammatiska strukturer. |
v. 18 – Grammatik i skrift och tal (29/4-3/5)
- Lektion 1 – Genomgång av grundläggande grammatisk struktur.
- Lektion 2 – Övningar och exempel i skrift och tal.
v. 19–21 – Språkliga strukturer och funktioner (6/5-24/5)
Lektionar med fokus på olika grammatiska områden.
v. 22–24 – Språkliga regler i praktiken (27/5-14/6)
Avslutande övningar med fokus på språkets struktur.
Ämnesblock 6: Sammanfattning och språklig fördjupning
I detta sista block sammanfattas läsårets innehåll och eleven får möjlighet att fördjupa sig i särskilda områden efter intresse och behov. Det ger också plats för att repetera och befästa tidigare moment.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Repetition och fördjupning av tidigare innehåll med fokus på språklig förmåga. | Eleven kan tillämpa grundläggande språkliga kunskaper i olika situationer. | Eleven kan relativt självständigt och effektivt använda språkliga kunskaper. |
v. 25–31 – Repetition och valfria fördjupningar (15/6–slutet av terminen)
- Lektionar och projekt där elever väljer fördjupningsområden.
- Individuell handledning och återkoppling.