Ämne: Svenska som andraspråk

Årskurs: Vuxenutbildningen

Veckoplanering

Denna planering är framtagen för en nyanländ elev på vuxenutbildningen i ämnet Svenska som andraspråk. Syftet är att ge eleven möjlighet att öva och förstå tre grundläggande tempusformer i svenskan: presens, preteritum och futurum. Planeringen innehåller konkreta och varierade övningar som passar elevens nivå och syftar till att stärka både muntlig och skriftlig förmåga.

BlockTemaVeckor
1Tempus: Presens, Preteritum och Futurumv. 1

Ämnesblock 1: Tempus – Presens, Preteritum och Futurum för nyanländ elev

I detta block fokuserar vi på att eleven ska lära sig och öva på de tre vanligaste tidsformerna i svenskan: presens, preteritum och futurum. Genom enkla och tydliga övningar, både muntliga och skriftliga, får eleven träna på att förstå och använda dessa tempus i olika sammanhang. Blocket är utformat för att ge trygghet i vardagliga uttryck och att kunna beskriva händelser i nutid, dåtid och framtid. Övningarna stödjer elevens språkutveckling och förbereder för vidare språkstudier.

Betygskriterier: Eftersom det gäller Svenska som andraspråk för vuxenutbildningen och nyanländ elev finns inte vanliga betygskriterier, men fokus är att eleven visar grundläggande förståelse för tempusformerna genom att kunna forma och använda enkla meningar i nutid, dåtid och framtid.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Grunderna i svenska språket, bland annat tempusformer, med stöd av enkla övningarEleven kan med viss hjälp använda enkla tempusformer i tal och skrift.Eleven kan använda tempusformer i tal och skrift med viss säkerhet och variation.

Vecka 1 – Presens, Preteritum och Futurum (1/1–7/1)

  • Lektion 1 – Introduktion till presens: Eleven får lära sig hur man bildar och använder presens i vanliga verb. Fokus på verb som beskriver vardagliga handlingar.
  • Lektion 2 – Övningar i preteritum: Eleven övar på att uttrycka händelser som har hänt med vanliga verb i preteritum.
  • Lektion 3 – Grundläggande futurum: Introduktion till hjälpverbet ”ska” och andra uttryck för framtid.
  • Lektion 4 – Kombinerade övningar: Enkel dialog och skrivuppgift där eleven blandar presens, preteritum och futurum.
  • [Temadag] – Språklig träning med fokus på verb (exempelvis interaktivt läromedel eller spel).

Övningar i presens, preteritum och futurum för nyanländ elev – Svenska som andraspråk

Denna övningsserie är anpassad för en nyanländ elev på vuxenutbildningen och täcker presens, preteritum och futurum. Övningarna är utformade för två lektioner à 60 minuter, med fokus på enkel och tydlig språkinlärning, med både muntliga och skriftliga moment.

Lektion 1: Presens och Preteritum

1. Övning – Verb i presens (nutid)

Instruktion: Skriv eller säg meningar där du använder verb i presens. Använd de här verben:

  • äta
  • läsa
  • skriva
  • sova

Exempel:

  • Jag äter frukost varje morgon.
  • Han går till skolan.

2. Övning – Verb i preteritum (dåtid)

Instruktion: Skriv eller säg meningar där du använder verb i preteritum. Använd verben ovan i preteritumsform:

  • åt
  • gick
  • läste
  • skrev
  • sov

Exempel:

  • Jag åt en smörgås igår.
  • Hon gick till affären förra veckan.

3. Matchningsövning

Matcha verb i presens med rätt verb i preteritum:

PresensPreteritum
ätergick
gåråt
läserläste
skriverskrev
soversov

4. Muntlig övning i par

Turas om att ställa frågor och svara med kalla verb i presens och preteritum.

Exempel:

  • Vad äter du till frukost?
    Jag äter yoghurt.
  • Vad gjorde du i helgen?
    Jag gick till parken.

Lektion 2: Futurum och kombinerade tempus

1. Introduktion till futurum

Förklara att man kan använda “ska” + verb för att tala om framtiden.

Exempel:

  • Jag ska äta middag senare.
  • Hon ska gå till jobbet i morgon.

2. Övning – Skapa meningar i futurum

Använd “ska” tillsammans med verb: äta, gå, läsa, skriva, sova.

Exempel:

  • Jag ska sova tidigt i kväll.
  • Vi ska läsa en bok i skolan.

3. Skrivövning – Berätta om din dag

Skriv tre meningar om vad du gör idag (presens), vad du gjorde igår (preteritum) och vad du ska göra i morgon (futurum).

Exempel:

  • Idag läser jag en bok.
  • Igår skrev jag ett brev.
  • I morgon ska jag träffa min vän.

4. Muntlig övning – Kort dialog

Öva i par att berätta om dåtid, nutid och framtid med hjälp av frågor och svar.

Exempel:

  • Vad gjorde du i helgen?
    Jag sov mycket.
  • Vad gör du nu?
    Jag äter lunch.
  • Vad ska du göra efter det?
    Jag ska gå på bio.