Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Svenska som språkval. Läsa och analysera “Ondskan”. (6 v.). [Åk 9]

Ämne: Svenska som språkval

Årskurs: 9

Tema: Läsa och analysera “Ondskan”

Block 1: v.34-v.35

I detta block läses inledningen av boken “Ondskan” tillsammans med fokus på förståelse, karaktärer och miljöbeskrivningar. Eleverna får stöd genom gemensam uppläsning och samtal för att bygga meningsfull kontext.

Lektion Tema Vecka
1 Introduktion och gemensam läsning av bokens början v.34
2 Karaktärsanalys och miljöbeskrivning v.34
3 Stödövningar i ordkunskap och läsförståelse v.35
4 Samtal och sammanfattning av texten v.35
5 Fortsatt arbete med textförståelse och diskussion v.35

Lektion 1

Introduktion till boken “Ondskan” med gemensam uppläsning av första kapitlet. Fokus ligger på att skapa intresse och trygghet i läsningen. Eleverna får anteckna ord och begrepp som är nya, och läraren förklarar dessa tillsammans med klassen. Syftet är att ge en grundläggande förståelse av handling och miljö.

Lektion 2

Arbete med karaktärsanalys där eleverna får beskriva huvudpersonerna och deras relationer med hjälp av stödfrågor och bildstöd. Miljöbeskrivningarna diskuteras för att skapa en tydlig bild av berättelsens kontext. Målet är att eleverna ska kunna återberätta och beskriva med stöd.

Lektion 3

Stödövningar med fokus på ordkunskap och läsförståelse kopplat till texten. Eleverna arbetar med övningar som hjälper till att förstärka ordförrådet och förståelsen av centrala begrepp. Läraren använder bilder och exempel för att underlätta.

Lektion 4

Samtal i grupper och gemensam sammanfattning av blockets textdel. Eleverna tränar på att uttrycka sig muntligt och återge innehåll med egna ord. Fokus ligger på att stärka muntlig interaktion och språkförmåga.

Lektion 5

Fördjupning i textförståelse med frågor om handling och karaktärer samt fortsatt samtal i små grupper. Läraren ger stöd i att formulera svar muntligt och skriftligt.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
1-5 Läsa och analysera skönlitteratur med förståelse av handling, miljö och karaktärer Eleven kan med enkla och ihophängande uttryck återge innehållet i texten

Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk 7-9

Block 2: v.36-v.37

Fokus på fortsättning av läsningen, tematisering kring ondhet och konflikter samt skrivuppgifter med tydliga stödstrukturer.

Lektion Tema Vecka
6 Läsning av mellantext och tematisering om ondhet v.36
7 Diskussion om konflikter och deras orsaker v.36
8 Skrivuppgift med mall: Beskriv en konflikt v.36
9 Presentation och muntlig övning v.37
10 Fortsatt skrivande och fördjupning v.37

Lektion 6

Läsning av vidare delar av “Ondskan” med fokus på temat ondhet. Läraren ställer frågor som hjälper eleverna att förstå och reflektera kring karaktärernas handlingar och motivationer. Syftet är att utveckla en djupare textförståelse.

Lektion 7

Diskussion i små grupper om olika typer av konflikter i boken. Eleverna tränar på att uttrycka åsikter och resonera muntligt. Läraren stödjer med ordlistor och exempelmeningar för att underlätta samtalet.

Lektion 8

Skrivuppgift där eleverna med stöd skriver en enkel text som beskriver en konflikt från boken. En tydlig mall och exempel ges för att underlätta skrivandet. Fokus är på att uttrycka sig begripligt och korrekt.

Lektion 9

Presentationsövning där eleverna får träna muntlig framställning av sin text. Klasskamrater ger positiv återkoppling. Detta stärker både självförtroende och muntliga färdigheter.

Lektion 10

Fördjupande skrivuppgifter och fortsatt arbete med att förbättra texter med stöd från läraren.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
6-10 Skriva texter med tydlig anpassning till syfte och mottagare samt muntlig framställning Eleven kan med stöd formulera enkla och begripliga texter samt muntligt ge korta presentationer

Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk 7-9

Block 3: v.38-v.39

Avslutande block med språk- och stilistikövningar samt reflektion över bokens budskap och egna tankar.

Lektion Tema Vecka
11 Språk- och stilistikövningar v.38
12 Diskussion om budskap och egna reflektioner v.38
13 Skrivuppgift: Min tolkning av boken v.39
14 Sammanfattning och muntlig reflektion v.39
15 Avslutande övningar och repetition v.39

Lektion 11

Övningar i språk och stilistik med exempel från “Ondskan”. Eleverna får arbeta med enkla meningar, beskrivande ord och jämförelser för att träna språkliga uttrycksformer.

Lektion 12

Diskussion om bokens budskap och vad eleverna själva tar med sig från berättelsen. Läraren leder samtalet och stöttar med frågor och språklig hjälp.

Lektion 13

Skrivuppgift där eleverna formulerar en kort text med sin egen tolkning av boken. Stöd ges genom mall och exempeltexter för att underlätta skrivprocessen.

Lektion 14

Sammanfattande lektion där eleverna får reflektera muntligt över hela läsningen och skrivandet. En chans att uttrycka vad de lärt sig och hur de utvecklats språkligt.

Lektion 15

Avslutande repetition och övningar som sammanfattar hela arbetsperioden och ger tillfälle att befästa kunskaper.

Lektion Centralt innehåll Betygskriterium E
11-15 Språkliga uttrycksformer och egna texters innehåll och struktur Eleven kan med stöd använda språkliga uttrycksformer för att uttrycka egna tankar och åsikter i text och tal

Lgr22, Svenska som andraspråk, Åk 7-9


Frågor kopplade till boken “Ondskan” för årskurs 9, Svenska som språkval

Frågor om handling och förståelse

  1. Vad handlar boken “Ondskan” om? Berätta med egna ord.
  2. Vem är berättelsen om? Beskriv huvudpersonen Erik.
  3. Vilka problem eller konflikter möter Erik i boken?
  4. Var utspelar sig berättelsen? Beskriv miljön.
  5. Vad händer i början, mitten och slutet av boken?

Frågor om karaktärer och relationer

  1. Hur är Eriks relation till hans föräldrar?
  2. Vilka andra viktiga personer finns i boken och hur påverkar de Erik?
  3. Hur förändras Erik under berättelsens gång?
  4. Finns det någon karaktär som du tycker är särskilt viktig? Varför?

Frågor om teman och budskap

  1. Vad tycker du att “Ondskan” vill säga om ondska och våld?
  2. Kan du ge exempel på när ondskan visar sig i boken?
  3. Vad tror du boken vill lära oss om hur vi behandlar varandra?
  4. Finns det något budskap i boken som känns viktigt för dig? Varför?

Frågor för reflektion och personliga tankar

  1. Skulle du vilja vara i Eriks situation? Varför eller varför inte?
  2. Har du upplevt något som liknar det som händer i boken?
  3. Vad skulle du ha gjort annorlunda om du var Erik?
  4. Hur tycker du att boken avslutades? Var det ett bra slut?

Enkla språkövningar kopplade till boken

  • Välj fem nya ord från boken och skriv vad de betyder.
  • Skriv en mening med ordet “ondska”.
  • Beskriv en person från boken med tre ord.

Modern Tillbaka-knapp