Veckoplanering
Denna planering för Svenska i årskurs 3 täcker veckorna 20 till 25 och fokuserar på att stärka elevernas läsförståelse, skrivförmåga och muntliga kommunikativa färdigheter. Syftet är att ge eleverna verktyg att uttrycka sig tydligt och förstå olika texter samt att utveckla deras språkliga medvetenhet. Planeringen är baserad på centralt innehåll och betygskriterier enligt Lgr22.
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Språk och kommunikation
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Läsförståelse och ordkunskap | v. 20–21 |
2 | Berättande och beskrivande texter | v. 22–23 |
3 | Muntlig kommunikation och språkets uppbyggnad | v. 24–25 |
Ämnesblock 1: Läsförståelse och ordkunskap för ökad språkförståelse
Detta block syftar till att eleverna utvecklar sin förmåga att läsa och förstå olika sorters texter samt utökar sitt ordförråd. Fokus ligger på att öva strategier för läsförståelse och att samtala om innehållet. Man arbetar också med språkliga begrepp för att stärka språklig medvetenhet. Detta valdes för att det centrala innehållet i Lgr22 betonar vikten av att förstå och använda nya ord i olika sammanhang.
Betygskriterierna för detta block handlar om att eleven kan förstå och tolka texter samt visa förståelse för ords betydelser och samband i texter.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Läsa och samtala om olika typer av texter | Eleven kan med viss säkerhet förstå och återge innehållet i texter. | Eleven kan med relativt god säkerhet förstå och återge innehållet i olika texter. |
– Ord och begrepp som är kopplade till läsning | Eleven visar grundläggande förståelse för ordens betydelse och samband i texter. | Eleven visar god förståelse för ordens betydelse och kan urskilja samband mellan ord i texter. |
[Lgr22, Svenska, Åk 1-3]
v. 20 – Introduktion till läsförståelse och ordkunskap (13/5-19/5)
- Lektion 1 – Strategier för att förstå en berättelse: Fokus på att upptäcka huvudidé och detaljer.
- Lektion 2 – Ordförrådsövningar: Träna på ord och begrepp i olika texter.
- Lässtund: Tillsammans läsa en kort berättelse och samtala om innehållet.
v. 21 – Fördjupning i ordkunskap och textförståelse (20/5-26/5)
- Lektion 1 – Att förstå och använda nya ord: Övningar med synonymer och motsatsord.
- Lektion 2 – Samtalsövningar om innehållet i texter: Träna muntlig återgivning av det lästa.
- Läsläxa: Läsa en valfri text hemma och förbereda för muntlig redovisning.
Ämnesblock 2: Berättande och beskrivande texter – träning i att skriva och uttrycka sig
Syftet med detta block är att ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva egna berättande och beskrivande texter. Fokus är på struktur, innehåll och att använda varierande språk. Detta är centralt för att eleverna ska kunna uttrycka sig i skrift och använda språket kreativt vilket stärker deras förmåga att kommunicera.
Betygskriterierna handlar om elevens förmåga att skapa sammanhängande texter med enkel struktur och innehåll.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Skriva texter med olika syften | Eleven kan skriva enkla texter med någon form av struktur och innehåll. | Eleven kan skriva utvecklade texter med viss anpassning till syfte och mottagare. |
– Berättande och beskrivande texter | Eleven kan använda ord och meningar för att beskriva och berätta på ett begripligt sätt. | Eleven kan med relativt säkerhet använda språkliga strukturer för att berätta och beskriva. |
[Lgr22, Svenska, Åk 1-3]
v. 22 – Strukturen i berättande texter (27/5-2/6)
- Lektion 1 – Introduktion till berättande texter: början, mitten och slut.
- Lektion 2 – Skrivövning: Skapa en kort berättelse med enkel handling.
- Gruppdiskussion: Berätta muntligt om sin text och ge respons.
v. 23 – Beskrivande texter och miljöskildring (3/6-9/6)
- Lektion 1 – Beskriva personer och miljöer: använda adjektiv och detaljer.
- Lektion 2 – Skrivövning: Beskriva ett rum eller en plats med hjälp av ord och meningar.
- Dela texter i klassen för att öva läsförståelse och uppskattning.
Ämnesblock 3: Muntlig kommunikation och språkets uppbyggnad
I detta sista block fokuseras det på att utveckla elevernas muntliga förmåga och att öva på språkliga grunder såsom meningsbyggnad och grammatik. Det stärker elevernas kommunikativa kompetens och ger verktyg att tala och lyssna i olika sammanhang. Muntliga färdigheter och språklig medvetenhet är viktiga delar i svenska enligt kursplanen.
Betygskriterierna omfattar att eleven kan uttrycka sig begripligt muntligt och använder språkliga regler på ett i huvudsak fungerande sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Tala, lyssna och samtala i olika sammanhang | Eleven kan muntligt berätta, beskriva och samtala på ett enkelt sätt. | Eleven kan muntligt berätta, beskriva och samtala på ett utvecklat och relativt tydligt sätt. |
– Språkets uppbyggnad och variation | Eleven kan använda grundläggande regler för stavning och meningsbyggnad med viss säkerhet. | Eleven kan med relativ säkerhet använda regler för stavning och meningsbyggnad i skrift och tal. |
[Lgr22, Svenska, Åk 1-3]
v. 24 – Muntliga presentationer och samtal (10/6-16/6)
- Lektion 1 – Träna muntliga presentationer: berätta om ett intresse eller en bok.
- Lektion 2 – Samtalsövningar i par: ställa frågor och ge svar.
- Lyssnaaktivitet: Öva aktivt lyssnande och ge feedback.
v. 25 – Grammatik och språkliga regler (17/6-23/6)
- Lektion 1 – Enkla regler för stavning och meningsbyggnad: genomgång och övningar.
- Lektion 2 – Spel och lekar med ord och meningar för att befästa grammatik.
- Avslutande återkoppling och summering av terminens arbete.