Ämne: Svenska
Årskurs: Åk 6
Veckoplanering
Denna planering omfattar två veckor med fem lektioner per vecka, vardera 60 minuter, och syftar till att behandla betygskriteriet:
“Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.”
| Block | Tema | Veckor |
|---|---|---|
| 1 | Introduktion till språk och språkbruk i Norden | v. 1 |
| 2 | Resonemang om språkets variation och likheter | v. 2 |
Ämnesblock 1: Introduktion till språk och språkbruk i Norden
Detta ämnesblock syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för de nordiska språken och deras användning.
| Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|
| Språkens utveckling och likheter i Norden | Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden. |
Vecka 1
Lektion 1 – Vad är språk?
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska förstå vad språk är och varför olika språk finns.
Innehåll:
- Kort föreläsning om språkets roll i samhället.
- Diskussion om varför människor har olika språk.
- Exempel på svenska och några andra nordiska språk.
Aktivitet: Hela klassen diskuterar tillsammans. Eleverna får fundera på vilka språk de känner till och varifrån de kommer.
Material: Bilder av flaggor, ord på olika språk.
Lektion 2 – Presentation av nordiska språk
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska känna till namnen och några unika drag för de nordiska språken.
Innehåll:
- Presentation av svenska, danska, norska, finska, isländska och samiska.
- Exempelord/dialektord från varje språk.
Aktivitet: Läraren visar exempel, eleverna får lyssna på korta ljudklipp från språken.
Material: Ljudklipp, ordlistor.
Lektion 3 – Gruppövning: Jämför språk
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska kunna hitta likheter och skillnader mellan språk.
Innehåll:
- Elever delas i grupper och jämför enkla ord och fraser från olika nordiska språk.
Aktivitet: Eleverna antecknar likheter och skillnader på ett arbetsblad och presenterar kort för klassen.
Material: Arbetsblad med exempelord från olika språk.
Lektion 4 – Läsning och diskussion
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska förstå hur språkbruk kan variera i Norden.
Innehåll:
- Läsa en lättläst text om språkbruk i Norden.
- Diskutera textens innehåll i par eller grupper.
Aktivitet: Frågor till texten som stöd för diskussion.
Material: Utdrag ur text, frågeunderlag.
Lektion 5 – Reflektionsskrivning
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska formulera egna enkla resonemang om språk och språkbruk.
Innehåll:
- Elever skriver korta texter där de resonerar om likheter och skillnader mellan nordiska språk.
Aktivitet: Skriftligt arbete med stödord om ämnet.
Material: Stödord, skrivpapper/dator.
Ämnesblock 2: Resonemang om språkets variation och likheter
Detta block fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att resonera om olika aspekter av språk och språkbruk.
Vecka 2
Lektion 6 – Språkbruk i olika sammanhang
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska förstå skillnaden mellan formellt och informellt språk.
Innehåll:
- Genomgång och exempel på formellt och informellt språk från Norden.
- Diskussion om när olika språkbruk används.
Aktivitet: Gruppdiskussion och exempelanalys.
Material: Exempeltexter/uttalanden.
Lektion 7 – Regionala språkliga skillnader
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska känna till några dialekter och språkvarianter i Sverige och Norden.
Innehåll:
- Presentation av normala regionala skillnader i språkbruk.
- Eleverna diskuterar egna erfarenheter.
Aktivitet: Samtal i smågrupper, samla exempel på regionala ord/uttryck.
Material: Exempellistor, kartor.
Lektion 8 – Språkets betydelse för identitet
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska resonera kring hur språk påverkar identitet och tillhörighet.
Innehåll:
- Diskussionsövning om språkets roll för oss som människor.
- Koppling till samiska och minoritetsspråk.
Aktivitet: Klassdiskussion och skrivreflektion.
Material: Frågeställningar för diskussion.
Lektion 9 – Muntlig redovisning
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska muntligt kunna presentera enkla resonemang om språk och språkbruk.
Innehåll:
- Elever förbereder korta presentationer utifrån givna exempel.
- Eleverna redovisar för klassen.
Aktivitet: Muntliga presentationer och feedback.
Material: Förberedda exempel och stödfrågor.
Lektion 10 – Sammanfattning och reflektion
Tid: 60 min
Mål: Eleverna ska sammanfatta vad de lärt sig om språk och språkbruk.
Innehåll:
- Elever skriver en kort text som sammanfattar deras kunskaper.
- Gruppdiskussion om vad som varit mest intressant.
Aktivitet: Skriftligt arbete och klassdiskussion.
Material: Stödmaterial med nyckelbegrepp.