Ämne: Svenska

Årskurs: Åk 6

Veckoplanering

Denna planering omfattar två veckor med fem lektioner per vecka, vardera 60 minuter, och syftar till att behandla betygskriteriet:

“Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.”

BlockTemaVeckor
1Introduktion till språk och språkbruk i Nordenv. 1
2Resonemang om språkets variation och likheterv. 2

Ämnesblock 1: Introduktion till språk och språkbruk i Norden

Detta ämnesblock syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för de nordiska språken och deras användning.

Centralt innehållBetygskriterium E
Språkens utveckling och likheter i NordenEleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.

Vecka 1

Lektion 1 – Vad är språk?

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska förstå vad språk är och varför olika språk finns.

Innehåll:

  • Kort föreläsning om språkets roll i samhället.
  • Diskussion om varför människor har olika språk.
  • Exempel på svenska och några andra nordiska språk.

Aktivitet: Hela klassen diskuterar tillsammans. Eleverna får fundera på vilka språk de känner till och varifrån de kommer.

Material: Bilder av flaggor, ord på olika språk.

Lektion 2 – Presentation av nordiska språk

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska känna till namnen och några unika drag för de nordiska språken.

Innehåll:

  • Presentation av svenska, danska, norska, finska, isländska och samiska.
  • Exempelord/dialektord från varje språk.

Aktivitet: Läraren visar exempel, eleverna får lyssna på korta ljudklipp från språken.

Material: Ljudklipp, ordlistor.

Lektion 3 – Gruppövning: Jämför språk

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska kunna hitta likheter och skillnader mellan språk.

Innehåll:

  • Elever delas i grupper och jämför enkla ord och fraser från olika nordiska språk.

Aktivitet: Eleverna antecknar likheter och skillnader på ett arbetsblad och presenterar kort för klassen.

Material: Arbetsblad med exempelord från olika språk.

Lektion 4 – Läsning och diskussion

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska förstå hur språkbruk kan variera i Norden.

Innehåll:

  • Läsa en lättläst text om språkbruk i Norden.
  • Diskutera textens innehåll i par eller grupper.

Aktivitet: Frågor till texten som stöd för diskussion.

Material: Utdrag ur text, frågeunderlag.

Lektion 5 – Reflektionsskrivning

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska formulera egna enkla resonemang om språk och språkbruk.

Innehåll:

  • Elever skriver korta texter där de resonerar om likheter och skillnader mellan nordiska språk.

Aktivitet: Skriftligt arbete med stödord om ämnet.

Material: Stödord, skrivpapper/dator.


Ämnesblock 2: Resonemang om språkets variation och likheter

Detta block fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att resonera om olika aspekter av språk och språkbruk.

Vecka 2

Lektion 6 – Språkbruk i olika sammanhang

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska förstå skillnaden mellan formellt och informellt språk.

Innehåll:

  • Genomgång och exempel på formellt och informellt språk från Norden.
  • Diskussion om när olika språkbruk används.

Aktivitet: Gruppdiskussion och exempelanalys.

Material: Exempeltexter/uttalanden.

Lektion 7 – Regionala språkliga skillnader

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska känna till några dialekter och språkvarianter i Sverige och Norden.

Innehåll:

  • Presentation av normala regionala skillnader i språkbruk.
  • Eleverna diskuterar egna erfarenheter.

Aktivitet: Samtal i smågrupper, samla exempel på regionala ord/uttryck.

Material: Exempellistor, kartor.

Lektion 8 – Språkets betydelse för identitet

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska resonera kring hur språk påverkar identitet och tillhörighet.

Innehåll:

  • Diskussionsövning om språkets roll för oss som människor.
  • Koppling till samiska och minoritetsspråk.

Aktivitet: Klassdiskussion och skrivreflektion.

Material: Frågeställningar för diskussion.

Lektion 9 – Muntlig redovisning

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska muntligt kunna presentera enkla resonemang om språk och språkbruk.

Innehåll:

  • Elever förbereder korta presentationer utifrån givna exempel.
  • Eleverna redovisar för klassen.

Aktivitet: Muntliga presentationer och feedback.

Material: Förberedda exempel och stödfrågor.

Lektion 10 – Sammanfattning och reflektion

Tid: 60 min

Mål: Eleverna ska sammanfatta vad de lärt sig om språk och språkbruk.

Innehåll:

  • Elever skriver en kort text som sammanfattar deras kunskaper.
  • Gruppdiskussion om vad som varit mest intressant.

Aktivitet: Skriftligt arbete och klassdiskussion.

Material: Stödmaterial med nyckelbegrepp.