# Veckoplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska
Tema: Språkutveckling och läsförståelse
Denna planering syftar till att förbättra elevernas språkkunskaper och läsförståelse genom olika litterära genrer och texter. Genom att arbeta med skrivande och muntlig kommunikation kommer eleverna att utveckla sina färdigheter i svenska språket.
## 1. Introduktion till skönlitteratur och olika genrer
Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till olika typer av skönlitterära texter, såsom noveller, romaner och lyrik. Eleverna får möjlighet att analysera och diskutera olika aspekter av dessa genrer, vilket kan stärka deras förståelse för litteraturen och dess kulturella sammanhang.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna får läsa och tolka skönlitteratur. | Eleven kan sammanfatta och tolka texter. |
(Lgr 22, Svenska, åk. 4-6)
### v. 46 – Introduktion till novellen (13/11 – 19/11)
- Lektion 1 – Introduktion till skönlitteratur och noveller
- Lektion 2 – Läsning av utvald novell och första intryck
### v. 47 – Djupdykning i berättarteknik (20/11 – 26/11)
- Lektion 3 – Berättarteknik och novellens uppbyggnad
- Lektion 4 – Diskussion om karaktärer och miljö
### v. 48 – Lyrik och dess känslor (27/11 – 3/12)
- Lektion 5 – Introduktion till lyrik och poesi
- Lektion 6 – Analys av en lyrisk text
### v. 49 – Att skriva egen text (4/12 – 10/12)
- Lektion 7 – Planering av egen novell
- Lektion 8 – Skrivprocessen och feedback