Ämne: Svenska
Årskurs: 1
Planering: Textsamtal med utgångspunkt i boken En bro av poesi
Denna planering för Svenska åk 1 fokuserar på textsamtal med utgångspunkt i boken En bro av poesi. Undervisningen är förlagd över tre veckor och bygger på det sociokulturella perspektivet samt modellen “Jag undrar”-samtal från Chambers. Syftet är att utveckla elevernas språk, förståelse och samtalsfärdigheter genom att fokusera på gemensamt meningsskapande och nyfiken frågeställning kopplad till texter.
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tidsperiod: v. 10–12
Antal lektioner per vecka: 2
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Introduktion till textsamtal | v. 10 |
2 | “Jag undrar”-samtal och poetiska texter | v. 11 |
3 | Fördjupning och samtal kring texter | v. 12 |
Ämnesblock 1: Introduktion till textsamtal och gemensam förståelse av poesi
Det första blocket introducerar eleverna till textsamtal och hur man samtalar kring texter tillsammans. Med utgångspunkt från En bro av poesi arbetar vi med att skapa en trygg miljö för samtal och att väcka nyfikenhet inför textens innehåll. Fokus ligger också på att utveckla förmågan att lyssna och uttrycka tankar i grupp. Detta är kopplat till centralt innehåll om muntliga samtal och språklig interaktion i Lgr22.
Betygskriterierna för detta block handlar om elevernas förmåga att delta i samtal, bidra med egna tankar och lyssna på andras uttryck.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntliga samtal i olika sammanhang för att uttrycka och utveckla tankar, känslor och erfarenheter. | Eleven kan delta i samtal på ett enkelt sätt genom att ge uttryck för egna tankar. | Eleven kan delta i samtal med ett tydligt innehåll och förklara sina tankar. |
[Lgr22, Svenska, Åk 1-3]
v. 10 – Introduktion till textsamtal och boken En bro av poesi (4/3–8/3)
- Lektion 1 – Introduktion till textsamtal: Fokus på att lyssna och uttrycka egna tankar kring bilder och korta texter från boken.
- Lektion 2 – Gemensamt samtal kring en enkel dikt: Arbeta med frågor som väcker nyfikenhet och koppla till “Jag undrar”-modellen.
- Temadag – Världsboksdagen (6/3) möjlig koppling till elevernas läsning och samtal.
- Övningar med bilder och enkla texter för att skapa berättande samtal.
Ämnesblock 2: “Jag undrar”-samtal och poetiska texter i boken
Det andra blocket fokuserar på att arbeta mer strukturerat med “Jag undrar”-modellen, där eleverna tränar på att ställa frågor och reflektera tillsammans. Vi fördjupar oss i poetiska texter från boken och arbetar med hur frågor och samtal kan hjälpa till att förstå och tolka texten gemensamt, enligt det sociokulturella perspektivet.
Betygskriterierna omfattar då elevens förmåga att ställa enkla frågor och ge uttryck för egna reflektioner kring innehållet i samtalen.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Strategier för att samtala om texter för att förstå innehåll och budskap, till exempel att ställa frågor. | Eleven kan ställa enkla frågor om innehållet i texter. | Eleven kan ställa frågor som visar förståelse för textens innehåll och budskap. |
[Lgr22, Svenska, Åk 1-3]
v. 11 – Träning i “Jag undrar”-samtal kring dikttexter (11/3–15/3)
- Lektion 3 – Introducera och modellera “Jag undrar”-samtal med dikttexter ur boken.
- Lektion 4 – Eleverna får öva själva på att ställa frågor och samtala om texter i små grupper.
- Läroplanskopplingar kring språkets funktion och kommunikation diskuteras.
Ämnesblock 3: Fördjupning och vidareutveckling av textsamtal
I det sista blocket arbetar vi med fördjupade samtal kring olika texter i boken och med att eleverna utvecklar sin förmåga att uttrycka egna tankar och lyssna på andra. Vi integrerar modellen “Jag undrar” i en naturlig samtalsform där elevernas språkliga utveckling främjas utifrån ett sociokulturellt synsätt.
Betygskriterier för detta steg betonar att elever kan delta i samtal och bidra med enkla motiveringar och reflektioner.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Samtals- och diskussionsformer med fokus på att formulera egna åsikter och ge enkla motiveringar. | Eleven kan uttrycka enkla åsikter och motiveringar i samtal. | Eleven kan delta i samtal och bidra med enkla motiveringar som utvecklar samtalet. |
[Lgr22, Svenska, Åk 1-3]
v. 12 – Fördjupade textsamtal och återkoppling (18/3–22/3)
- Lektion 5 – Samtal i helklass utifrån elevernas “Jag undrar”-frågor och texter de läst.
- Lektion 6 – Reflektion och stöd för fortsatt språkutveckling, öva på att ge enkla motiveringar.
- Avslutande samtal och sammanfattning av lärande.