Veckoplanering
Denna planering för Teknik i åk 8 omfattar tre veckor, från vecka 20 till 22, med totalt sex lektioner inklusive ett examinationstillfälle. Projektet fokuserar på att förbättra en produkt, till exempel en diskborste, med särskilt fokus på tekniska lösningar och hållbar utveckling utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. Syftet är att eleverna ska få praktisk erfarenhet av teknikutveckling och samtidigt reflektera över hållbarhet.
Årskurs: 8
Ämne: Teknik
Tema: Förbättring av produkt med hållbarhetsaspekter
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Introduktion och projektstart | v. 20 |
2 | Produktutveckling och arbete med hållbarhet | v. 21 |
3 | Examination och reflektion kring hållbarhet | v. 22 |
Ämnesblock 1: Introduktion till teknikprojekt med fokus på produktförbättring och hållbar utveckling
Det första blocket introducerar eleverna till projektet där de ska förbättra en produkt. De får också grundläggande kunskaper om konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter samt hållbar utveckling. Blocket lägger grunden för förståelse kring hur teknik påverkar samhället och miljön, vilket är viktigt för elevernas fortsatta arbete i projektet.
Betygskriterierna fokuserar på elevens förmåga att beskriva teknikens påverkan och resonera om hållbar utveckling i enkla och utvecklade resonemang.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Konsekvenser av olika teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. | Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva hur teknik påverkar miljö och samhälle. | Eleven kan föra utvecklade resonemang om teknikens påverkan på miljö och samhälle. |
Källa: Lgr22, Teknik, Åk 7-9
v. 20 (15/5-19/5)
- Lektion 1 – Introduktion till projektet: Presentation av uppgift och diskussion om tekniska produkter i vardagen och hållbar utveckling.
- Lektion 2 – Genomgång av centralt innehåll: Ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av tekniska val. Gruppdiskussion och exempel.
Ämnesblock 2: Produktutveckling med fokus på hållbarhet och tekniska lösningar
Under detta block arbetar eleverna praktiskt med att planera och utveckla sin förbättrade produkt. De ska analysera sin produkt utifrån hållbarhetsaspekterna, fundera på materialval och funktion. Det är viktigt att de möter krav på teknisk lösning samt kan resonera kring konsekvenser av sina val.
Betygskriterierna omfattar utvecklade och välutvecklade resonemang kring teknikens påverkan samt förmåga att dokumentera och planera tekniska lösningar.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Metoder för att ta fram och dokumentera tekniska lösningar. | Eleven kan på ett enkelt sätt genomföra och dokumentera utvecklingen av en produkt. | Eleven kan genomföra och dokumentera utvecklingen av en produkt med viss säkerhet. |
Källa: Lgr22, Teknik, Åk 7-9
v. 21 (22/5-26/5)
- Lektion 3 – Planering och skissarbete: Eleverna ritar och planerar sin produktförbättring.
- Lektion 4 – Praktiskt arbete och materialval: Fokus på hållbarhetsaspekter i material och funktion. Diskutera konsekvenser av val.
Ämnesblock 3: Examination och reflektion kring tekniska val och hållbar utveckling
I det sista blocket skriver eleverna sin examination på exam.net där de ska beskriva sin förbättrade produkt och resonera om de ekologiska, ekonomiska och sociala aspekterna av deras teknikval. Fokus ligger på att kunna uttrycka sina tankar skriftligt och visa förståelse för hållbarhet kopplat till teknikutveckling.
Betygskriterierna handlar om förmågan att beskriva och resonera i skrift kring teknik och hållbar utveckling på ett enkelt och utvecklat sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Beskrivning och resonemang om tekniska lösningar kopplade till hållbar utveckling. | Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva sin produkt och de val som gjorts. | Eleven kan föra utvecklade resonemang om teknikens konsekvenser utifrån hållbarhet. |
Källa: Lgr22, Teknik, Åk 7-9
v. 22 (29/5-2/6)
- Lektion 5 – Sammanställning och förberedelse för examination: Eleverna skriver textutkast och får feedback.
- Lektion 6 – Examination på exam.net: Skriftlig inlämning med resonemang om teknik och hållbar utveckling.