Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Teknik. Teknikens utveckling och påverkan. v. 7 – v. 18. [Åk. 1]

Veckoplanering

Årskurs: 1

Ämne: Teknik

Tema: Teknikens utveckling och påverkan

Denna veckoplanering syftar till att introducera eleverna för grundläggande tekniska begrepp och innovationer genom diskussioner och praktiska aktiviteter kopplade till varje avsnitt från serien. Lektionerna kommer att ge eleverna en ökad förståelse för teknikens roll i samhället samt glädjen i att utforska nya lösningar.

1. Datorer

Undervisningen syftar till att ge eleverna en förståelse för datorers funktion och deras betydelse i vardagen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Vad datorer används till och deras delar. Eleven kan ge exempel på föremål som är programmerade.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 7 – Introduktion till datorer (15/2)
  • Lektion 1 – Diskutera programtiteln Datorer och notera vad eleverna redan vet.
  • Genomgång av begreppslista och diskussion om nya ord.

2. Hjulet

Genom denna lektion får eleverna förståelse för hur hjulet används i olika sammanhang och dess historiska betydelse.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Några föremål i elevernas vardag och hur de används. Eleven kan beskriva olika användningar av hjulet.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 8 – Förståelse för hjulets betydelse (22/2)
  • Lektion 2 – Diskutera hjulets historia och användning i olika leksaker och transporter.

3. Bild och video

Denna lektion utforskar hur bild och video används idag samt deras effekter.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur vi tar bilder och lagrar dem. Eleven kan beskriva enkel användning av bild- och videofunktioner.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 9 – Introduktion till bild och video (1/3)
  • Lektion 3 – Diskutera samt visa exempel på bild- och videoprinciper.

4. Kläder

Eleverna får förståelse för kläders funktion och smarta material.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur kläder skyddar och används i olika miljöer. Eleven kan namnge och beskriva kläders funktioner.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 10 – Teknik i kläder (8/3)
  • Lektion 4 – Diskussion kring hur kläder skyddar oss i olika miljöer.

5. Kommunikation

Denna lektion handlar om hur kommunikation har utvecklats genom tekniska lösningar.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika tekniska lösningar för kommunikation. Eleven kan förklara vad kommunikation innebär.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 11 – Utveckling av kommunikation (15/3)
  • Lektion 5 – Diskutera hur vi kommunicerar idag och vad som förändrats över tid.

6. Lagring

Undersök hur och varför vi lagrar information.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika metoder för lagring av information. Eleven kan ge exempel på lagringsmetoder.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 12 – Förståelse för informationslagring (22/3)
  • Lektion 6 – Diskutera och demonstrera lagring av information.

7. Naturinspirerad teknik

Denna lektion handlar om tekniska lösningar inspirerade av naturen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur vi kan se på naturen för tekniska lösningar. Eleven kan diskutera exempel på naturinspirerad teknik.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 13 – Inspiration från naturen (29/3)
  • Lektion 7 – Diskutera hur naturen inspirerar teknik och ge exempel.

8. Köket

Förståelse för teknikens roll i köket.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika tekniska redskap och deras funktioner i köket. Eleven kan namnge olika köksredskap och deras funktioner.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 14 – Teknik i köket (5/4)
  • Lektion 8 – Diskutera och demonstrera olika köksredskap och deras användning.

9. Hos tandläkaren

Tekniska lösningar i dentalvården.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur teknik används inom tandvård. Eleven kan identifiera olika verktyg som används hos tandläkaren.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 15 – Teknik hos tandläkaren (12/4)
  • Lektion 9 – Diskutera besöket hos tandläkaren och verktygens funktioner.

10. Elektricitet

Denna lektion handlar om elektricitetens grundläggande principer.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Grundläggande förståelse för elektricitet. Eleven kan förklara vad elektricitet är.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 16 – Grundläggande elektricitet (19/4)
  • Lektion 10 – Diskutera hur elektricitet används i vardagen.

11. Sopor

Lektion om avfallshantering och teknikens påverkan på miljön.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur teknik hjälper till med avfallshantering. Eleven kan beskriva vikten av att återvinna.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 17 – Teknik och avfallshantering (26/4)
  • Lektion 11 – Diskutera hur vi hanterar sopor och återvinning.

12. Sammanfattning av tekniska lösningar

Avslutning och sammanfattning av de lärdomar som gjorts under varje lektion.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Sammanfatta kunskaper om olika områden i teknik. Eleven kan återberätta vad som lärts under kursens gång.

Källa: (Lgr 22, Teknik, årskurs 1-3)

v. 18 – Sammanfattning och reflektion (3/5)
  • Lektion 12 – Utvärdera och återberätta vad som lärts under kursen.

Uppföljning

  • Nyckelord:
  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa– Fortsätt planeringen

Modern Tillbaka-knapp
×