Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Teknik. Tekniska lösningar och deras konsekvenser. (5 v.). [Åk 5]

Ämne: Teknik

Årskurs: 5

Veckoplanering med lektionsförslag

Denna planering för teknik i årskurs 5 handlar om att förstå konsekvenser av teknikval. Eleverna kommer att reflektera över olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människor, samhälle och miljö samt hur tekniken har utvecklats över tid. Varje lektion är cirka 50 minuter och innehåller tydliga mål och aktiviteter.

Block Tema Veckor
1 Introduktion till tekniska lösningar och deras konsekvenser v. 20–21
2 Teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö v. 22–23
3 Teknikens utveckling över tid v. 24

Ämnesblock 1: Introduktion till tekniska lösningar och deras konsekvenser

v. 20 – Introduktion till tekniska lösningar (15/5-19/5)

  • Lektion 1 – Vad är en teknisk lösning?
    Mål: Förstå grundläggande begrepp inom teknik och känna igen tekniska lösningar i vardagen.
    Aktivitet: Genomgång och diskussion om vad en teknisk lösning är, exempel på tekniska lösningar i hemmet och skolan. Eleverna ges i uppgift att hitta exempel hemma.

v. 20 – Identifiera för- och nackdelar (forts.)

  • Lektion 2 – För- och nackdelar med tekniska lösningar
    Mål: Lära sig att analysera olika tekniska lösningar utifrån för- och nackdelar.
    Aktivitet: Grupparbete där eleverna diskuterar olika tekniska lösningar och listar deras för- och nackdelar kopplade till människan och miljön.

v. 21 – Reflektion över teknikens påverkan

  • Lektion 3 – Reflektion: Teknikens roll i samhället
    Mål: Reflektera över hur teknik påverkar människors liv och miljön.
    Aktivitet: Klassdiskussion och individuella reflektioner kring teknikens positiva och negativa effekter. Sammanfatta i en enkel tankekarta.

Ämnesblock 2: Teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö

v. 22 – Teknikens påverkan på individ och samhälle (29/5-2/6)

  • Lektion 1 – Teknikens betydelse för individen
    Mål: Förstå hur teknik påverkar vardagslivet.
    Aktivitet: Eleverna berättar och skriver om tekniska hjälpmedel de använder dagligen. Diskussion om teknikens roll i skola, fritid och hem.
  • Lektion 2 – Teknik i samhället: Transport och kommunikation
    Mål: Lära om teknikens roll i samhällets struktur.
    Aktivitet: Gruppuppgift med bilder och fakta om olika transporter och kommunikationssätt. Presentation för klassen.

v. 23 – Teknikens påverkan på miljön (5/6-9/6)

  • Lektion 3 – Miljöpåverkan av teknik
    Mål: Förstå teknikens påverkan på miljön och energianvändning.
    Aktivitet: Genomgång om resurshantering, avfall och hållbar teknik. Diskussion om hur eleverna kan bidra till hållbara val.

Ämnesblock 3: Teknikens utveckling över tid

v. 24 – Teknikens utveckling och drivkrafter (12/6-16/6)

  • Lektion 1 – Teknikens historia och drivkrafter
    Mål: Få en översikt över teknikens utveckling och vad som drivit förändringarna.
    Aktivitet: Genomgång med tidslinje av viktiga tekniska upptäckter. Eleverna får göra egna tidslinjer i små grupper.
  • Lektion 2 – Diskussion om framtidens teknik
    Mål: Reflektera över hur teknik kan påverka framtiden.
    Aktivitet: Gruppdiskussion och kreativ skrivuppgift om vilken teknik de tror kommer finnas om 50 år och dess konsekvenser.
  • Lektion 3 – Sammanfattning och reflektion
    Mål: Sammanfatta och reflektera över hela planeringens innehåll.
    Aktivitet: Gemensam diskussion, eleverna skriver kort om vad de lärt sig och hur deras syn på teknik förändrats.

Modern Tillbaka-knapp