Ämne: Teknik

Årskurs: 5

Veckoplanering med lektionsförslag

Denna planering för teknik i årskurs 5 handlar om att förstå konsekvenser av teknikval. Eleverna kommer att reflektera över olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människor, samhälle och miljö samt hur tekniken har utvecklats över tid. Varje lektion är cirka 50 minuter och innehåller tydliga mål och aktiviteter.

BlockTemaVeckor
1Introduktion till tekniska lösningar och deras konsekvenserv. 20–21
2Teknikens påverkan på människa, samhälle och miljöv. 22–23
3Teknikens utveckling över tidv. 24

Ämnesblock 1: Introduktion till tekniska lösningar och deras konsekvenser

v. 20 – Introduktion till tekniska lösningar (15/5-19/5)

  • Lektion 1 – Vad är en teknisk lösning?
    Mål: Förstå grundläggande begrepp inom teknik och känna igen tekniska lösningar i vardagen.
    Aktivitet: Genomgång och diskussion om vad en teknisk lösning är, exempel på tekniska lösningar i hemmet och skolan. Eleverna ges i uppgift att hitta exempel hemma.

v. 20 – Identifiera för- och nackdelar (forts.)

  • Lektion 2 – För- och nackdelar med tekniska lösningar
    Mål: Lära sig att analysera olika tekniska lösningar utifrån för- och nackdelar.
    Aktivitet: Grupparbete där eleverna diskuterar olika tekniska lösningar och listar deras för- och nackdelar kopplade till människan och miljön.

v. 21 – Reflektion över teknikens påverkan

  • Lektion 3 – Reflektion: Teknikens roll i samhället
    Mål: Reflektera över hur teknik påverkar människors liv och miljön.
    Aktivitet: Klassdiskussion och individuella reflektioner kring teknikens positiva och negativa effekter. Sammanfatta i en enkel tankekarta.

Ämnesblock 2: Teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö

v. 22 – Teknikens påverkan på individ och samhälle (29/5-2/6)

  • Lektion 1 – Teknikens betydelse för individen
    Mål: Förstå hur teknik påverkar vardagslivet.
    Aktivitet: Eleverna berättar och skriver om tekniska hjälpmedel de använder dagligen. Diskussion om teknikens roll i skola, fritid och hem.
  • Lektion 2 – Teknik i samhället: Transport och kommunikation
    Mål: Lära om teknikens roll i samhällets struktur.
    Aktivitet: Gruppuppgift med bilder och fakta om olika transporter och kommunikationssätt. Presentation för klassen.

v. 23 – Teknikens påverkan på miljön (5/6-9/6)

  • Lektion 3 – Miljöpåverkan av teknik
    Mål: Förstå teknikens påverkan på miljön och energianvändning.
    Aktivitet: Genomgång om resurshantering, avfall och hållbar teknik. Diskussion om hur eleverna kan bidra till hållbara val.

Ämnesblock 3: Teknikens utveckling över tid

v. 24 – Teknikens utveckling och drivkrafter (12/6-16/6)

  • Lektion 1 – Teknikens historia och drivkrafter
    Mål: Få en översikt över teknikens utveckling och vad som drivit förändringarna.
    Aktivitet: Genomgång med tidslinje av viktiga tekniska upptäckter. Eleverna får göra egna tidslinjer i små grupper.
  • Lektion 2 – Diskussion om framtidens teknik
    Mål: Reflektera över hur teknik kan påverka framtiden.
    Aktivitet: Gruppdiskussion och kreativ skrivuppgift om vilken teknik de tror kommer finnas om 50 år och dess konsekvenser.
  • Lektion 3 – Sammanfattning och reflektion
    Mål: Sammanfatta och reflektera över hela planeringens innehåll.
    Aktivitet: Gemensam diskussion, eleverna skriver kort om vad de lärt sig och hur deras syn på teknik förändrats.