Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Teknik. Typiskt teknik. v. 7 – v. 11. [Åk. 1]

# Veckoplanering
**Årskurs:** 1
**Ämne:** Teknik
**Tema:** Typiskt teknik

Denna planering syftar till att introducera eleverna i teknikens värld genom att undersöka olika tekniska lösningar och deras betydelse i vardagen. Vi kommer under fem veckor fokusera på avsnitt 1 och avsnitt 2 av det aktuella temat.

### Syfte
Syftet med undervisningen är att öka elevernas förståelse för teknikens roll i vardagen och samhället samt att ge dem möjlighet att utforska och lära sig om olika tekniska lösningar och innovationer.

### Förmågor
Eleverna förväntas utveckla förmågor att:
– Känna igen och beskriva olika tekniska lösningar i sin vardag.
– Ställa frågor och diskutera hur tekniken påverkar deras liv.
– Delta i praktiska aktiviteter kopplade till konstruktion och programmering.

## 1. Datorer och enkel programmering
Undervisningen under denna vecka syftar till att introducera grundläggande förståelse för datorer, deras användning i vardagen och enkel programmering. Eleverna kommer att diskutera och reflektera över egna erfarenheter av teknologi.

### v. 7 – Datorer (13/2 – 19/2)
– Lektion 1 – Introduktion till datorer och programmering.
– Diskutera programtiteln “Datorer”. Vad vet eleverna redan?
– Titta på begrepp som mikrochip, programmering och AI.
– Övning: Gå på programmeringsjakt i skolan – identifiera programmerade enheter.

#### Centralt innehåll
– Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag.

## 2. Sportlov
Denna vecka är det Sportlov. Ingen undervisning.

### v. 8 – Sportlov (20/2 – 26/2)
– Ingen lektion.

## 3. Hjulet och dess funktion
Denna vecka kommer eleverna att lära sig om hjulets betydelse och hur det har utvecklats genom tiden. Fokus ligger på att förstå hjulets funktion i olika kontexter.

### v. 9 – Hjulet (27/2 – 5/3)
– Lektion 1 – Introduktion till hjulet och dess användning.
– Diskutera hjulets historia och betydelse. Vilka saker har hjul?
– Övning: Hur ser ett hjul ut? Demonstrera olika hjul och diskutera deras likheter och skillnader.

#### Centralt innehåll
– Några föremål och hjulets funktion i elevernas vardag.

## 4. Hjulets användning och transport
Denna vecka fortsätter vi att fokusera på hjulet och dess praktiska tillämpningar.

### v. 10 – Hjulet och transport (6/3 – 12/3)
– Lektion 1 – Hur blir hjulet användbart? Diskutera vad som behövs för att hjulet ska kunna användas.
– Övning: Undersök en cykel. Identifiera navet, axeln och hur hjulet roterar.

#### Centralt innehåll
– Hjulets funktion i elevernas vardag.

## 5. Kommunikation och tekniska lösningar
Denna vecka kommer fokus att läggas på olika sätt vi kommunicerar och hur tekniken har förändrat vår kommunikation.

### v. 11 – Kommunikation (13/3 – 19/3)
– Lektion 1 – Introduktion till tekniska lösningar för kommunikation.
– Diskutera hur vi kommunicerar och hur tekniken hjälper oss.
– Övning: Fundera på kommunikationsverktyg. Vilka redskap använder vi idag för att kommunicera?

#### Centralt innehåll
– Teknikens roll i kommunikation.

## Lov och ledigheter
Sportlov under vecka 8.

### Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det. 📄 Word – Skapar ett dokument. 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen


Modern Tillbaka-knapp