“`html
Veckoplanering
Årskurs: 8 Ämne: Teknik Tema: Utveckling av elektroniska och digitala betalningssystem
Denna planering syftar till att undersöka och analysera utvecklingen av elektroniska och digitala betalningssystem, ge eleverna en djupare förståelse för teknologins påverkan och möjligheter att presentera kunskap på högre nivåer.
1. Introduktion och bakgrund
Undervisningen under detta ämnesblock syftar till att introducera eleverna till de grundläggande begreppen kring elektroniska betalningar och digitala system. Eleverna får en förståelse för vad dessa system innebär och deras historiska utveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Olika tekniska lösningar och deras funktion. | Eleven kan ange och beskriva exempel på olika tekniska lösningar. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 6 – Introduktion och bakgrund (5/2-11/2)
- Lektion 1 – Introduktion till projektet: Vad är elektroniska och digitala betalningssystem? Genomgång av historisk utveckling och terminologi.
- [Temadag] – Safer Internet Day (7/2).
2. Utforskning av betalningssystem
Detta ämnesblock syftar till att ge en djupare insyn i olika betalningssystem och stimulera diskussioner om deras användning och påverkan i samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Teknisk utveckling och förändringar i samhället. | Eleven kan beskriva och ge exempel på hur teknisk utveckling påverkar samhällens funktion. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 7 – Utforskning av betalningssystem (12/2-18/2)
- Lektion 2 – Diskussion om olika betalningssystem: kortbetalningar, mobilbetalningar, kryptovalutor. Grupper bildas för projektarbete.
v. 8 – SPORTLOV (19/2-25/2)
- Ingen lektion denna vecka.
3. Forskning och insamling av information
Eleverna kommer att arbeta i grupper för att samla in information om sina valda betalningssystem och dess påverkan.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Informationssökning och kommunikation. | Eleven kan söka och sammanställa information från olika källor. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 9 – Forskning och insamling av information (26/2-4/3)
- Lektion 3 – Eleverna forskar i sina grupper om valt betalsystem. De använder olika källor för att samla information.
4. Förberedelse av presentationer
Detta block gör det möjligt för eleverna att formulera sina fynd i en presentation och utveckla sina kommunikationsfärdigheter.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Kommunikation och presentationsteknik. | Eleven kan framföra en presentation med god struktur och tydligt innehåll. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 10 – Förberedelse av presentationer (5/3-11/3)
- Lektion 4 – Eleverna skapar presentationer av sina forskningsresultat och diskussioner kring fördelar och nackdelar med sina valda system.
5. Genomgång av etiska och säkerhetsfrågor
Eleverna kommer att diskutera och reflektera över viktiga etiska och säkerhetsrelaterade problem i samband med digitala betalningar.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Etiska aspekter och säkerhetsfrågor i olika tekniska lösningar. | Eleven kan ge exempel på och diskutera etiska och säkerhetsrelaterade problem som kan uppstå med tekniska lösningar. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 11 – Genomgång av etiska och säkerhetsfrågor (12/3-18/3)
- Lektion 5 – Diskussion om säkerhet och etiska frågor kring digitala betalningar. Hur skyddar man sina uppgifter?
6. Presentation av projekten
En viktig del av inlärningen innebär att eleverna presenterar vad de har lärt sig och får feedback från klasskamraterna genom diskussioner.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Sammanfatta och analysera information. | Eleven kan presentera sina resultat och väcka klassens intresse. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 12 – Presentation av projekten (19/3-25/3)
- Lektion 6 – Grupperna presenterar sina projekt inför klassen och ger varandra stödjande kommentarer.
7. Reflektion och utvärdering
Detta moment handlar om att sammanfatta det lärande som har skett under projektet och att ge utrymme för reflektion.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Reflektion och sjävutvärdering. | Eleven kan uttrycka vad denne lärt sig om teknik. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 13 – Reflektion och utvärdering (26/3-1/4)
- Lektion 7 – Sammanfattande reflektion över vad man lärt sig under projektet. Skriftlig individuell utvärdering av projektet.
8. Avslutning av projektet
Avslutande diskussioner där eleverna får möjlighet att dela med sig av sina lärdomar och diskutera framtiden för digitala betalningar.
Centralt innehåll | Betygskriterier (E) |
Diskussioner om framtidens betalningssystem | Eleven kan delta aktivt i diskussionen och ge insikter om framtidens teknik. |
(Lgr 22, Teknik, åk. 7-9)
v. 14 – Återkoppling och fördjupning (2/4-8/4)
- Lektion 8 – Diskussioner kring framtidens digitala betalningsmetoder och hur man kan förbereda sig för dem.
v. 15 – PÅSKLOV (9/4-15/4)
- Ingen lektion denna vecka.
v. 16 – (16/4-22/4)
- Lektion 9 för 8A – Sammanfattning av lärdomarna från projektet och gemensam diskussion om teknikens roll i framtiden.
v. 17 – Sammanfattande reflektion (23/4-29/4)
- Lektion 10 för 8B, 8C, 8D och 8E – Sammanfattande reflektion och diskussion kring projektet.
Uppföljning
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.
“`