Veckoplanering
Årskurs: 1 Ämne: Tema Tema: Våren
Planeringen syftar till att undersöka och utforska våren genom olika aktiviteter och ämnesområden, med fokus på förändringar i naturen, växter och djur, samt kulturella vårtraditioner.
1. Utforskande av naturens förändringar på våren
Undervisningen under detta första ämnesblock syftar till att eleverna ska få en ökad förståelse för hur naturen förändras under våren, inklusive växternas blomning och djurens beteende.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Naturens cykler och förändringar | Eleven kan beskriva några vanliga förändringar i naturen i samband med årstiderna. |
*(Lgr 22, Tema, åk. 1)*
v. 12 – Introduktion till våren (20/3-26/3)
- Lektion 1 – Introduktion till vad våren innebär.
- Lektion 2 – Utforskning av förändringar i naturen.
v. 13 – Plantera fröer (27/3-2/4)
- Lektion 1 – Så fröer i klassrummet.
- Lektion 2 – Diskutera växternas livscykel.
2. Djur och deras liv under våren
Detta ämnesblock fokuserar på djuren som vaknar till liv och reproducerar sig under våren, samt olika djurarter som är typiska för denna årstid.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Djurens livsmiljöer | Eleven kan nämna några djur och beskriva hur de lever under våren. |
*(Lgr 22, Tema, åk. 1)*
v. 14 – Djurens aktiviteter (3/4-9/4)
- Lektion 1 – Höra och se exempel på djurläten.
- Lektion 2 – Besök från djurpark eller video om djur i den svenska naturen.
v. 15 – Kompisar i djurvärlden (10/4-16/4)
- Lektion 1 – Arbeta med djurens familjer och grupper.
- Lektion 2 – Skapa en affisch om ett valfritt djur.
3. Våren i kulturen
Under detta block kommer vi att titta på vårfester och traditioner i Sverige, som Valborg och vårsläpp.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kultur och traditioner | Eleven känner till några vårtraditioner och kan berätta om dem. |
*(Lgr 22, Tema, åk. 1)*
v. 16 – Traditioner och högtider (17/4-23/4)
- Lektion 1 – Diskutera Valborg och andra vårtraditioner.
- Lektion 2 – Skapa en gemensam valborgsmask.
v. 17 – Förbereda vårfest (24/4-30/4)
- Lektion 1 – Planera vårfesten i skolan.
- Lektion 2 – Genomföra vårfesten.
4. Kreativt arbete och utvärdering
Det sista blocket består av kreativt arbete där eleverna får reflektera och visa sin kunskap om våren.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kreativt skapande | Eleven kan skapa och berätta om sitt verk. |
*(Lgr 22, Tema, åk. 1)*
v. 18 – Skapa egna projekt (1/5-7/5)
- Lektion 1 – Välja och planera egna projekt kring våren.
- Lektion 2 – Arbeta med projekten.
v. 19 – Presentera projekt (8/5-14/5)
- Lektion 1 – Förbereda presentation.
- Lektion 2 – Presentera inför klassen.
v. 20 – Utvärdering av tema (15/5-21/5)
- Lektion 1 – Utvärdering av temat och projekt.
- Lektion 2 – Reflektera och ge feedback på varandras arbete.