Ämne: Utställningsdesign
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Utställningsdesign 1
Tidsperiod: v.34 2025 – v.24 2026 (ej undervisning v.18–22)
Antal lektioner per vecka: 2
Lov:
- v.40, 51-52 (2025)
- v.1, 7, 16 (2026)
APL:
v.18-22 (2026), ingen undervisning
Block 1: v.34-v.39
Introduktion, grunder i utställningsdesign och idéarbete
Under detta block introduceras ämnet med fokus på grundläggande kunskaper om exponeringens olika uttrycksformer. Eleverna arbetar med att planera och analysera utställningar, och tränar skissmetoder och två- och tredimensionell modellframställning. Koppling görs till bokens kapitel om butiks- och fönsterexponering.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 1 | Introduktion till utställningsdesign och kursens mål | 34 |
| 2 | Grundläggande skissmetoder och idéutveckling | 34 |
| 3 | Två- och tredimensionell visualisering av idéer | 35 |
| 4 | Analys av utställningar och budskap | 35 |
| 5 | Material och tekniker för exponeringar | 36 |
| 6 | Färglära och textpresentation | 36 |
| 7 | Digitala verktyg och teknisk utrustning – översikt | 37 |
| 8 | Praktisk övning: Skapa en enkel exponering | 37 |
| 9 | Utvärdering och reflektion av praktiska övningar | 38 |
| 10 | Planering av elevprojekt – gruppindelning och idéval | 38 |
| 11 | Lagar och bestämmelser inom utställningsdesign | 39 |
| 12 | Kommunikationsstrategi – anpassa budskap efter målgrupp | 39 |
Lektion 1-12
Under dessa lektioner bygger eleverna förståelse för ämnesområdet, lär sig att kommunicera idéer skriftligt och visuellt samt utför enklare praktiska uppgifter. Fokus på centrala begrepp och tidiga färdighetsgenomgångar. Arbete sker både individuellt och i grupper.
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 1-12 | Arbete med butiks- och fönsterexponeringar, skissmetoder och modeller. Lagar och bestämmelser. Färglära och textframställning. Digital teknik och utrustning. | Eleven planerar och genomför grundläggande arbetsuppgifter, presenterar idéer med skisser och modeller, och använder digital teknik med viss säkerhet. |
Lgr 11 Gy, Utställningsdesign 1
Block 2: v.41-v.50
Projekt: Genomförande av fönster- och butiksexponeringar
I detta block arbetar eleverna mer praktiskt och självständigt med projektarbete utifrån de grunder som lärts in. De planerar, organiserar och genomför en exponering i mindre grupper. Fokus på produktionsteknik, materialval och koordinering av produkter.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 13 | Projektuppstart och rollfördelning | 41 |
| 14-15 | Idéutveckling och skissarbete | 41-42 |
| 16-17 | Modellframställning – 2D och 3D | 42-43 |
| 18-19 | Materialval, färgsättning och text | 43-44 |
| 20-21 | Digital teknik i projektet | 44-45 |
| 22-23 | Produktionsplanering och kostnadsberäkning | 45-46 |
| 24-25 | Genomförande av exponering | 46-47 |
| 26 | Presentation av projekt och utvärdering | 48 |
| 27 | Reflektion och förbättringsförslag | 49 |
| 28 | Dokumentation och sammanställning | 50 |
Lektion 13-28
Här får eleverna omsätta kunskaper i praktiken genom ett grupprojekt, där samarbete och ansvarstagande betonas. De ska tillämpa kunskaper om färg, text, material och digitala verktyg för att skapa en helhet i exponeringen.
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 13-28 | Planering, genomförande och utvärdering av fönster- och butiksexponeringar. Matchning och koordinering. Digital teknik. | Eleven utför arbetsuppgifter i samråd med handledare, presenterar idéer och realiserar exponering med tillfredsställande kvalitet. |
Lgr 11 Gy, Utställningsdesign 1
Block 3: v.50-v.17 (med uppehåll för lov och exkl. APL v.18–22)
Utställningar, mässor, event – specialisering och fördjupning
Eleverna introduceras till utställningar, mässor och event som uttrycksformer med fokus på planering och analys inför större arrangemang. De förbereder sig inför period av APL sensommaren/vintern.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 29 | Introduktion till utställningar och event | 50 |
| 30-31 | Idé- och konceptutveckling för mässor | 50-2 |
| 32-33 | Modeller och prototyper | 2-3 |
| 34-35 | Logistik och kostnadsberäkning | 4-5 |
| 36 | Digital teknik och presentationsteknik | 5 |
| 37-38 | Förberedelser inför slutprojekt | 6-7 |
| APL-paus | Ingen undervisning | 18-22 |
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 29-38 | Planering och analys av utställningar, mässor och event. Logistik, kostnadskalkyler, teknisk utrustning. | Eleven deltar i planering och utför arbetsuppgifter med handledarstöd. |
Lgr 11 Gy, Utställningsdesign 1
Block 4: v.23-v.24
Utvärdering, återkoppling och presentation
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 39 | Reflektion och lärande från APL | 23 |
| 40 | Final presentation och bedömning | 24 |
Tidslinje översikt
- v.34: Introduktion → v.39: Grundkunskaper
- v.41: Projektstart → v.50: Projektavslut
- v.50–v.3: Specialisering utställningar/mässor + APL-förberedelse
- v.18–v.22: APL-praktik (ingen undervisning)
- v.23–v.24: Utvärdering och slutpresentation