Terminsplanering för Träslöjd i Åk 3
Årskurs: Åk 3
Ämne: Träslöjd
Tema: Vårterminen 2025
Inledning
Under vårterminen fokuserar vi på att utveckla elevers kunskaper inom träslöjd. Detta kommer att ske genom praktiska övningar, teori samt design och skapande av egna projekt. Eleverna kommer ges möjlighet att arbeta med olika verktyg och material.
Terminsplanering
Introduktion till träslöjd (7 jan – 2 feb)
- V.2 –
- Lektion 1: Introduktion till träslöjd och säkerhet
- Lektion 2: Genomgång av verktyg och material
- Lektion 3: Planering av första projekt
- V.3 –
- Lektion 1: Arbeta med ritningar och design
- Lektion 2: Skapa materiallista och förbereda material
- Lektion 3: Börja med det första projektet
- V.4 –
- Lektion 1: Fortsätta med det första projektet
- Lektion 2: Teknik och metoder inom träslöjd
- Lektion 3: Bedömning av det första projektet (redovisning och bedömning av arbetsprocess)
Skapande av egna projekt (5 feb – 9 mars)
- V.5 –
- Lektion 1: Idégenerering för egna projekt
- Lektion 2: Skapa en projektplan
- Lektion 3: Börja med det egna projektet
- V.6 –
- Lektion 1: Fortsätta med det egna projektet
- Lektion 2: Diskussion om materialval
- Lektion 3: Fortsätta med det egna projektet
- V.7 –
- Lektion 1: Slutföra eget projekt
- Lektion 2: Förberedelser för utställning
- Lektion 3: Utvärdering av projekten
Repetition och utvärdering (10 mars – 16 mars)
- V.10 –
- Lektion 1: Repetition av kursens innehåll
- Lektion 2: Reflektion över inlärning
- Lektion 3: Sammanfattning och utvärdering av vårterminens arbete
Projektpresentation och avslutning (17 mars – 11 juni)
- V.11 –
- Lektion 1: Förberedelse för presentationer
- Lektion 2: Projektpresentationer del 1
- Lektion 3: Projektpresentationer del 2
- V.12 –
- Lektion 1: Utvärdering av presentationerna
- Lektion 2: Sammanfattning av kunskaper och färdigheter
- Lektion 3: Avslutning och feedback
- V.13-24 – Ingen undervisning under sportlov, påsklov och eventuell utvärdering.
Observera att vi har avsatt tid för lov och utvärdering under terminen samt att planeringen är uppdelad i tydliga moment för att ge en logisk progression i undervisningen.