Terminsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Världshistoria och samhällsutveckling
Detta dokument beskriver planeringen för vårterminen 2025, med fokus på olika perioder och händelser i världshistorien och deras påverkan på samhällsutvecklingen. Planeringen syftar till att följa styrdokumentens mål och riktlinjer.
Förhistorisk tid och antikens kulturer (7 jan – 28 jan)
V.2
– Lektion 1: Introduktion till förhistorisk tid
– Lektion 2: Jägarsamhällen och agrarsamhällen
– Lektion 3: Grunder i antikens kulturer
V.3
– Lektion 4: Egyptens forntida historia
– Lektion 5: Grekisk mytologi och samhälle
– Lektion 6: Romarrikets framväxt
V.4
– Lektion 7: Romarriket i praktiken
– Lektion 8: Bedömning: Antiken – fakta och förståelse
– Lektion 9: Repetitioner och diskussion
Medeltiden (29 jan – 25 feb)
V.5
– Lektion 1: Tidig medeltid och feodalism
– Lektion 2: Kristendomens spridning
– Lektion 3: Vikingatidens samhälle
V.6
– Lektion 4: Högmedeltidens Europa
– Lektion 5: Korstågen
– Lektion 6: Kungen och kyrkan
V.7
– Lektion 7: Senmedeltid och sjukdomar
– Lektion 8: Bedömning: Medeltiden – centrala teman
– Lektion 9: Repetitioner och diskussion
Tidig modern tid (26 feb – 25 mars)
V.8
– Lektion 1: Renässansen och dess betydelse
– Lektion 2: Upptäcktsresor och handel
– Lektion 3: Reformationen
V.9
– Lektion 4: Absolutism och den tidiga moderna staten
– Lektion 5: Barocken och dess kultur
– Lektion 6: Den vetenskapliga revolutionen
V.10
– Lektion 7: Bedömning: Tidig modern tid – viktiga händelser
– Lektion 8: Repetitioner och diskussion
Revolutioner och samhällsförändringar (26 mars – 11 juni)
V.11
– Lektion 1: Franska revolutionen
– Lektion 2: Industriella revolutionen och dess konsekvenser
– Lektion 3: Socialismens och kapitalismens framväxt
V.12
– Lektion 4: Bedömning: Revolutioner – orsaker och effekter
– Lektion 5: Repetitioner och förberedelse för avslutande utvärdering
V.13
– Lektion 6: Avslutande utvärdering och reflektion
V.9: Sportlov (24–28 feb)
Ingen undervisning denna vecka.
V.16: Påsklov (14–17 apr)
Ingen undervisning denna vecka.
Denna planering kommer att ge eleverna en strukturerad lärandeupplevelse och förbereda dem för bedömningar samt slutvärdering av deras kunskaper i historia.