En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Bild – Färger och former

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Bild

Tema: Färger och former

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av grundläggande färger och former samt att uppmuntra deras kreativa uttryck genom bildskapande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll är kopplat till följande: “Färger och former i skapande arbete.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven omfattar:

  • Eleven kan namnge och använda grundläggande färger och former i skapande arbete.
  • Eleven kan delta i diskussioner kring sina egna verk och visa en förståelse för färger och former.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken färg får man om man blandar blå och gul?
    • A) Grön
    • B) Röd
    • C) Orange
    • D) Lila
  2. Vad kallas en form med tre sidor?
    • A) Fyrkant
    • B) Triangel
    • C) Cirkel
    • D) Rektangel
  3. Vilken av följande färger är en primärfärg?
    • A) Lila
    • B) Blå
    • C) Grön
    • D) Orange
  4. Vilken form är rund och har ingen hörn?
    • A) Rektangel
    • B) Cirkel
    • C) Triangel
    • D) Fyrkant
  5. Vilken av följande färger är inte en grundfärg?
    • A) Rosa
    • B) Röd
    • C) Blå
    • D) Gul
  6. Vad kan du göra för att få en färg att bli ljusare?
    • A) Blanda den med vit
    • B) Blanda den med svart
    • C) Blanda den med grå
    • D) Blanda den med fara
  7. Vilken färg ligger mittemot blå på färghjulet?
    • A) Grön
    • B) Gul
    • C) Orange
    • D) Lila
  8. Vad heter en form med fyra lika långa sidor?
    • A) Rektangel
    • B) Fyrkant
    • C) Triangel
    • D) Cirkel
  9. Vilket av följande påståenden är sant om färger?
    • A) Man kan bara se färger med ögonen.
    • B) Färger kan påverka vårt humör.
    • C) Färger har inga betydelser.
    • D) Färger kan inte blandas.
  10. Vilka av följande är exempel på kalla färger?
    • A) Röd och Orange
    • B) Blå och Grön
    • C) Gul och Grön
    • D) Rosa och Lila
  11. Vad gör man med en form som är oval?
    • A) Ger den en kant.
    • B) Skär den i hälften.
    • C) Målar den
    • D) Gör den rund.

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur olika färger kan påverka känslor. Syftet är att visa förståelse för färgers psykologi.
  2. Förklara varför du valde de specifika färgerna och formerna i ditt senaste konstverk. Detta ger dig möjlighet att reflektera över ditt eget skapande.
  3. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan kalla och varma färger? Denna fråga ger chans att visa djupare kunskap om färgteori.
  4. Varför tror du att vi använder olika former i vår konst? Här kan du resonera kring formernas betydelse i design och verklighet.
  5. Om du skulle skapa ett konstverk med bara en färg, vilken skulle du välja och varför? Detta visar förmåga att tänka kreativt och reflektera.
  6. Hur kan färger och former användas för att skapa rörelse i ett konstverk? Syftet är att undersöka dina kunskaper om dynamik i planerande konst.
  7. Vilken roll spelar färger i kultur, exempelvis i flaggor eller symboler? Denna fråga uppmanar till att tänka kritiskt och koppla färger till kulturella aspekter.
  8. Diskutera vikten av att experimentera med färger och former i skapande verksamhet. Detta ger utrymme för insikter om kreativitet och lärande.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng och de resonerande frågorna ger 15 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 2 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 4 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 6 poäng från de resonerande frågorna.