Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Historiska bilder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och skapa bilder inspirerade av historiska motiv. Provets mål är också att ge eleverna en möjlighet att uttrycka sin förståelse för olika bildstilar och tekniker genom egna skapelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att utforska och förstå olika bildstilar och tekniker genom att betrakta och jämföra historiska bilder.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt kan beskriva och reflektera över sina egna skapelser och de inspirationer de tagit.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en historisk bild?
- A) En bild som är gammal
- B) En bild som föreställer något som har hänt
- C) En bild som är målad av en känd konstnär
- D) En bild som visar historiska händelser eller personer
- Vilken färg används ofta i historiska bilder för att skapa tydlighet?
- A) Röd
- B) Grön
- C) Lila
- D) Blå
- Vad kan en bildanalys hjälpa oss att förstå?
- A) Hur man skapar en bild
- B) Budskapet och känslan i bilden
- C) Vilka material som används
- D) Konstnärens livshistoria
- Vilken teknik kan användas för att måla en historisk bild?
- A) Kalligrafi
- B) Akvarell
- C) Skulptur
- D) Digital konst
- Vad kännetecknar en stiliserad historisk bild?
- A) Den visar verkligheten exakt
- B) Den förenklar former och färger
- C) Den är alltid svartvit
- D) Den saknar detaljer
- Vilken av följande konstnärer är känd för sina historiska målningar?
- A) Van Gogh
- Rembrandt
- C) Picasso
- D) Monet
- Vad är syftet med att använda olika färger i historiska bilder?
- A) Att få fram ljusstyrka
- B) Att förmedla känslor och stämning
- C) Att dölja detaljer
- D) Att göra bilden mer komplex
- Vilket material kan INTE användas för att skapa en historisk bild?
- A) Akvarellfärger
- B) Matematikbok
- C) Kritor
- D) Olja
- Vilken av följande frågor är relevant att ställa när man analyserar en bild?
- A) Hur gammal är konstnären?
- B) Vilken teknik används i bilden?
- C) Vad får bilden dig att känna?
- D) Hur många bilder har konstnären målat?
- Vad kallas den period när de flesta kända historiska bilder skapades?
- A) Renässansen
- B) Barocken
- C) Modernismen
- D) Impressionismen
- Vilken känsla kan en historisk bild förmedla?
- A) Isolation
- B) Glädje
- C) Frid
- D) Allt ovanstående
- Vad är viktigt att tänka på när du skapar din egen historiska bild?
- A) Teknik och material som används
- B) Hur snabbt du arbetar
- C) Om du följer en mall
- D) Att du inte ska städa upp efter dig
- Vilken är en av de största fördelarna med att analysera historiska bilder?
- A) Att klappa sig själv på axeln
- B) Att förbise detaljer
- C) Att förstå kulturella och historiska sammanhang
- D) Att bara fokusera på färger
- Vilken känsla kan upplevas när man ser en välgjord historisk bild?
- A) Tristess
- B) Beundran
- C) Irritation
- D) Förvirring
Resonerande frågor
- Varför tror du att historiska bilder är viktiga för vår förståelse av historia?
Syftet är att värdera elevernas förmåga att resonera kring historiska bilders betydelse.
- Hur kan man tolka färgvalen i en historisk bild och deras påverkan på känslan i verket?
Här ges eleverna möjlighet att reflektera över färgpsykologi och dess inverkan på betraktarens upplevelse.
- Diskutera hur olika tekniker kan påverka resultatet av en historisk bild.
Eleverna kan här visa sin förståelse för olika konstnärliga metoder och deras estetiska värden.
- Vilka utmaningar kan en konstnär stöta på när de skapar en historisk bild?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring den kreativa processen och dess komplexiteter.
- Hur kan du använda din egen kulturella bakgrund för att inspirera ditt skapande av historiska bilder?
Frågan bjuder in till självrannsakan och reflektion kring hur personliga erfarenheter formar kreativiteten.
- På vilket sätt kan analys av en bild bidra till att förstå vår egen nutid?
Här ges chansen att göra kopplingar mellan historiska och samtida kontext och hur bilder påverkar dessa.
- Vad har du lärt dig genom att skapa din egen historiska bild som du inte visste innan?
Denna fråga uppmanar till reflektion kring lärande och personlig tillväxt genom skapande.
- Diskutera hur du skulle kunna förbättra din skapelse baserat på feedback från andra.
Eleverna får möjlighet att visa sin förmåga att ta emot och integrera kritik i sitt arbete för att växa som konstnärer.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: 2 poäng per svar, totalt 16 poäng möjliga.
Krav för betyg:
- E: Minst 8 poäng totalt
- C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)