Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Kollage av egna bilder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda olika material och tekniker för att skapa ett kollage, samt deras förmåga att uttrycka sig och berätta en historia genom bildspråk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att använda varierande material och tekniker för att framställa bilder.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material och kan berätta om sina bilder och deras innehåll.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett kollage?
- A. En typ av målning
- B. En samling av foton
- C. En bild som skapas med flera olika material
- D. En slags teaterföreställning
2. Vilket material kan du använda för att skapa ett kollage?
- A. Tidningar
- B. Klädesplagg
- C. Gummiband
- D. Metallskivor
3. Vad är syftet med ett kollage?
- A. Att måla med bara färg
- B. Att berätta en historia genom bilder
- C. Att skapa en sång
- D. Att göra en skulptur
4. Vilken teknik används ofta i kollage?
- A. Att sy ihop bilder
- B. Att använda datorprogram
- C. Klippa och klistra
- D. Måla med vattenfärg
5. Vilken berättelse kan du skapa med ett kollage?
- A. Om en sagofigur
- B. Om ditt liv
- C. Om en historisk händelse
- D. Om en film
6. Vilken del av ett kollage är viktigast?
- A. Att använda dyra material
- B. Att ha en tydlig berättelse
- C. Att det ser snyggt ut
- D. Att följa traditionella metoder
7. Hur kan du planera ett kollage?
- A. Genom att bara börja klippa
- B. Genom att göra en skiss
- C. Genom att pratat med vänner
- D. Genom att inte tänka på det
8. Vad kan du lära dig genom att göra ett kollage?
- A. Att uttrycka dig kreativt
- B. Att följa regler
- C. Att rita perfekta bilder
- D. Att spela instrument
9. Vilken känsla kan du förmedla med ett kollage?
- A. Endast glädje
- B. Olika känslor
- C. Endast sorg
- D. Endast rädsla
10. Vad är en vanlig aktivitet i skapandet av ett kollage?
- A. Att skriva med bläck
- B. Att klippa bilder
- C. Att spela spel
- D. Att skriva en dikt
11. Vilket av följande beskriver kollaget som en konstform?
- A. Det är endast för professionella konstnärer
- B. Det inkluderar olika tekniker och material
- C. Det kan endast göras med hjälp av datorer
- D. Det har inga regler
12. Vad innebär det att vara kreativ?
- A. Att följa regler
- B. Att tänka utanför boxen
- C. Att kopiera från andra
- D. Att alltid vara seriös
13. Varför är feedback viktig under skapandeprocessen?
- A. För att förstöra arbetet
- B. För att förbättra och utveckla idéerna
- C. För att skapa stress
- D. För att slösa tid
14. Hur kan du använda bilder från tidningar i ditt kollage?
- A. Endast för att klistra dem rakt upp och ner
- B. För att skapa en berättelse eller tema
- C. För att skapa röriga bilder
- D. För att bara se fina ut
15. Vad ger du uttryck för i ditt kollage?
- A. Andras idéer
- B. Dina egna tankar och känslor
- C. Vad du hörde från en film
- D. Vad du tycker är populärt
Resonerande frågor
1. Berätta om din inspirationskälla för ditt kollage.
Syftet är att eleverna ska förklara vart deras idéer kommer ifrån och visa djupare förståelse.
2. Hur valde du bilderna i ditt kollage och vad representerar de?
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera sina val och deras betydelse, vilket visar djup insikt.
3. Vilka tekniker använde du och varför valde du just dessa?
Genom att reflektera över teknikval visar eleverna sin medvetenhet om olika uttrycksformer.
4. Vad lärde du dig om dig själv genom att skapa ditt kollage?
Frågan uppmuntrar självrannsakan och ger eleverna möjligheten att linka personliga erfarenheter till skapandet.
5. Hur skulle du kunna utveckla ditt kollage ytterligare?
Eleverna ges möjlighet att tänka kreativt och utvärdera sitt arbete, vilket visar deras förmåga att växa.
6. Diskutera hur du kan använda kollaget som ett verktyg för att berätta en historia.
Denna fråga kopplar deras skapande till berättande, vilket visar djupare förståelse av kommunikation genom konst.
7. Vad var den största utmaningen under skapandet av ditt kollage?
Genom att identifiera och reflektera över utmaningar visar eleverna problematisering och utveckling.
8. Hur kan du använda feedback i framtida skapandeprocesser?
Frågan ger eleverna möjlighet att skapa en medvetenhet för samarbete och lärande från andra, vilket är centralt för utveckling.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).