Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Naturens färger
Syfte
Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas förståelse för färger i naturen samt deras förmåga att använda dessa färger i skapande av bilder. Provets uppgifter syftar till att uppmuntra observation, reflektion och kreativitet hos eleverna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och utforska färger och material i sin omgivning. Lektionen fokuserar på att observera färger i naturen och att använda dessa färger i bildskapande, vilket bidrar till att främja en förståelse för både färglära och natur.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material och kan beskriva sina val av färger och motiv utifrån sina observationer.
Provet
Faktafrågor
1. Vilken färg har en vanlig gräsmatta?
A) Blå
B) Röd
C) Grön
D) Gul
2. Vad kallas det när man blandar två färger för att få en ny färg?
A) Mosaik
B) Blanda
C) Komponera
D) Skapa
3. Vilken färg förknippas oftast med solen?
A) Lila
B) Gul
C) Brun
D) Svart
4. Vilken färg har en vanlig ros?
A) Blå
B) Röd
C) Grön
D) Orange
5. Vilka färger finns i en regnbåge? (Välj en)
A) Enfärgade
B) Vit och svart
C) Röd, orange, gul, grön, blå, indigo, violet
D) Pastellfärger
6. Vad är en komplementärfärg?
A) En färg som är likadan
B) En färg som ligger mitt emot på färghjulet
C) En mörk färg
D) En ljus färg
7. Vad betyder att en färg är varm?
A) Färgen är kall
B) Färgen påminner om solen och värme
C) Färgen har låg intensitet
D) Färgen framkallar negativa känslor
8. Vilket material används ofta för att måla?
A) Papper
B) Akvarellfärger
C) Plast
D) Metall
9. Vilken färg får du om du blandar blå och gul?
A) Röd
B) Grön
C) Grön
D) Lila
10. Vilken färg kan beskrivas som neutral?
A) Grön
B) Grå
C) Blå
D) Orange
11. Vilket av följande är inte en primärfärg?
A) Lila
B) Röd
C) Blå
D) Gul
12. Vad kallas färger som används för att göra en bild mer livfull?
A) Kontrastfärger
B) Mörka färger
C) Pastellfärger
D) Dämpade färger
13. Vad är en akvarell?
A) En typ av papper
B) En typ av färg
C) En målningsteknik
D) En penseltyp
14. Vad symboliserar färgen grön oftast?
A) Sjuka känslor
B) Natur och liv
C) Känslor av sorg
D) Känslor av oro
15. Vilket av följande är inte ett material för bildskapande?
A) Kritor
B) Snö
C) Färgpennor
D) Bläck
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du använde färgerna du observerade i naturen när du skapade din bild. Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över sina val av färger och tekniker och visa förståelse för deras skapandeprocess.
2. Vilka känslor förknippar du med färgerna du använde? Här ges eleverna möjlighet att koppla känslor till sin färgpalett, vilket visar djupare insikt i ämnet.
3. Hur skulle du förklara skillnaden mellan kalla och varma färger med egna exempel från din målning? Denna fråga uppmuntrar eleven att tänka kritiskt kring färgkoncept och att använda personlig erfarenhet som grund.
4. Vad var den största utmaningen i att blanda färger under din målning? Frågan syftar till att klargöra elevernas självinsikt angående sin kreativitet och tekniska färdigheter.
5. Om du fick måla en ny bild med ett annat färgtema, vilket skulle det vara och varför? Denna fråga öppnar för kreativt tänkande och ger elever möjlighet att reflektera över deras skapandeprocess.
6. Förklara hur färger i naturen idag inspirerade ditt konstverk. Frågan syftar till att koppla elevens konstverk till deras observationer i naturen.
7. Hur tror du att dina val av material påverkade resultatet av din bild? Elever får här reflektera över materialens betydelse för skapande.
8. Om du skulle ge råd till ett annat barn om hur man väljer färger, vad skulle du säga? Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande och lärande på hög nivå och ger eleven möjlighet att visa sin kreativitet och kunskap.
Bedömning
Provet betygsätts utifrån faktafrågorna och de resonerande frågorna. Totalt finns det 30 poäng att erhålla (15 poäng från faktafrågor och 15 poäng från resonerande frågor).
För betyget E krävs minst 8 poäng, varav minst 1 poäng från resonerande frågor.
För betyget C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyget A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.