Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Sagobilder

Syfte

Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förmåga att skapa bilder som representerar upplevelser och känslor, samt att uttrycka sina tankar kring skapandet av sagobilder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och utforska olika sätt att representera upplevelser och känslor genom att skapa bilder. Lektionen fokuserar på att illustrera en saga och erbjuder gengivning av egna berättelser genom bildspråk.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material och kan berätta om sin bild.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar din saga om?

A. En katt som går på äventyr

B. En prinsessa som blir räddad

C. En pojke som hittar en skatt

D. En drake som vill ha vänner

2. Vilken av följande färger används ofta för att måla solen?

A. Grön

B. Gul

C. Blå

D. Lila

3. Vilket material är inte vanligt i bildskapande?

A. Papper

B. Färgpennor

C. Kaffe

D. Lim

4. Vad kan en bild berätta om en saga?

A. Känslor och stämningar

B. Huvudpersoner endast

C. Inga detaljer

D. Sand låda

5. Vad betyder det att illustrera en saga?

A. Att berätta en saga med ord

B. Att skapa bilder som visar berättelsen

C. Att rita sig själv

D. Att måla en vägg

6. Vilket av följande material används för att klippa?

A. Pensel

B. Sax

C. Tejp

D. Lim

7. Vilken känsla kan en bild förmedla?

A. Glädje

B. Ingen känsla

C. Tystnad

D. Sorg

8. Vad är en saga?

A. En sann historia

B. En berättelse med fantasi

C. En film

D. En tidning

9. Vad kan eleverna använda för att måla sina bilder?

A. Endast kritor

B. Färgpennor och vattenfärger

C. Bara blyertspennor

D. Inga färger

10. Vad ska eleverna göra först när de skapar sin bild?

A. Måla med färger

B. Rita skisser

C. Klippa ut saker

D. Prata om andra bilder

11. Vad får eleverna hjälp med under skapandet?

A. Att skratta

B. Att få feedback på sina idéer

C. Att äta lunch

D. Att spela spel

12. Varför är bilder viktiga i sagor?

A. De hjälper till att förklara berättelsen

B. De gör sagorna tråkiga

C. De används inte

D. De tas bort

13. Vad kan en elev göra när de känner sig osäkra?

A. Be läraren om hjälp

B. Sluta måla

C. Ge upp

D. Måla något annat

14. Vad kan förbättra en bild som har skapats?

A. Fler detaljer

B. Ingen färg

C. Exakt samma sak

D. Ta bort allt

15. Vad lärde du dig om att måla?

A. Att det är enkelt

B. Att det kan ta tid och kräver övning

C. Man kan inte göra fel

D. Man behöver bara färg

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du valde motivet till din sagobild. Syftet är att förstå elevens kreativa process och tankar bakom valet av symbolik i bilden.

2. Vilka känslor ville du förmedla med din bild? Elevens svar kan avslöja deras förståelse för att använda bildspråk som berättande verktyg.

3. Hur kan olika tekniker påverka uttrycket i din bild? Här får eleven reflektera över hur val av material och teknik påverkar det visuella budskapet.

4. På vilket sätt skiljer sig din sagobild från andra bilder du har gjort tidigare? Denna fråga ger möjlighet för eleven att jämföra och reflektera över deras utveckling i bildskapande.

5. Vilken feedback fick du från läraren och hur påverkade den ditt skapande? Detta syftar till att sätta ljus på vikten av feedback i den kreativa processen.

6. Hur skulle du beskriva din bild för någon som aldrig har sett den? Denna fråga låter eleven öva sig på att verbalisera sina tankar kring sin skapelse.

7. Om du kunde ändra något i din bild, vad skulle det vara och varför? Denna frågeställning hjälper eleven att tänka kritiskt och utveckla sina idéer.

8. Varför tror du att bilder är viktiga i berättelser? Här uppmanas eleven att tänka på bilder som en del av ett större narrativt sammanhang.

Bedömning

Provets betyg ges enligt följande poängsystem:

Totalt poäng för faktafrågor: 15 poäng

Totalt poäng för resonerande frågor: 8 poäng

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt (ej mindre än 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (ej mindre än 5 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (ej mindre än 5 poäng från resonerande frågor).