“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Teckning av familjer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att uttrycka sig kreativt genom bildskapande och deras förståelse för familjestruktur och relationer. Provets upplägg syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper både genom faktafrågor och resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att uttrycka sig och berätta om sin omgivning genom bildskapande.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt kan beskriva sina bilder och deras innehåll.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en familj?
A) En grupp av vänner
B) En grupp av människor som bor tillsammans
C) **En grupp av släktingar**
D) En grupp av djur
2. Vilket material ska användas för att rita familjen?
A) **Färgpennor**
B) Blyertspennor
C) Kritor
D) Målardukar
3. Vad är viktigt att tänka på när man ritar en familjemedlem?
A) Att använda många färger
B) **Att få med detaljer som kläder och uttryck**
C) Att rita snabbt
D) Att rita på ett stort papper
4. Hur länge ska eleverna skissa sina familjemedlemmar?
A) 5 minuter
B) **15 minuter**
C) 20 minuter
D) 30 minuter
5. Vad handlar lektionen om?
A) Att måla djur
B) **Att rita sin familj**
C) Att skapa en landskapsteckning
D) Att teckna stillbilder
6. Vilken känsla ska eleverna tänka på när de skapar sina teckningar?
A) Att de ska bli glada
B) **Att uttrycka sina familjemedlemmar unikt**
C) Att de ska vara sorgliga
D) Att de ska vara abstrakta
7. Hur många minuter ska färgläggning och presentation ta?
A) **15 minuter**
B) 20 minuter
C) 10 minuter
D) 30 minuter
8. Vad är en exit-ticket?
A) En kort film
B) **Frågor som ställs efter lektionen**
C) En typ av lektion
D) En uppgift till föräldrarna
9. Vad kan eleverna inkludera i sin teckning?
A) **Detaljer som kläder och favoritintressen**
B) Endast familjemedlemmarnas ansikten
C) En bakgrund
D) Inga detaljer
10. Vilken uppgift får eleverna som hemuppgift?
A) Att rita en kompis
B) Att använda digitala verktyg
C) **Att skapa en ny teckning av sin familj**
D) Att rita ett djur
11. Vad är ett viktigt syfte med att diskutera skillnader och likheter i familjer?
A) **Att öka förståelse och acceptans för olika familjekonstellationer**
B) Att bara fokusera på en typ av familj
C) Att skapa tävling mellan elever
D) Att stänga ut vissa familjer
12. Vad ska eleverna göra efter att de är klara med sina teckningar?
A) Göra en annan uppgift
B) **Visa sin teckning och berätta om sin familj**
C) Slänga teckningen
D) Fota teckningen
13. Vad ska ske under genomgången av material och tekniker?
A) En lektion i historia
B) **Demonstrera hur man kan skissa**
C) Att läsa en bok
D) Att spela ett spel
14. Vilka känslor kan en elev ha när de ritar sin familj?
A) **Glädje och stolthet**
B) Sorg och besvikelse
C) Rädsla
D) Ingen känsla
15. Vad kan man fråga eleverna för att uppmuntra samtal om sina familjer?
A) Vad äter ni till frukost?
B) **Hur beskriver du varje familjemedlem?**
C) Vad tycker du om skolan?
D) Vilket spel gillar du?
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du tecknat en familjemedlem och vilka detaljer du inkluderade.
Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över sina kreativa beslut och tekniska val i sina teckningar.
2. Hur har din förståelse för familjestruktur förändrats genom att rita din familj?
Frågan ger möjlighet för elever att fundera över sin personliga upplevelse och hur det relaterar till lärandet.
3. Vad var den största utmaningen när du ritade din familj?
Genom detta ges eleverna en chans att reflektera över motgångar och hur de övervann dem.
4. Hur kan konst hjälpa oss att förstå våra relationer?
Denna fråga hjälper eleverna att tänka teorietiskt om konstens roll i kommunikation av känslor och relationer.
5. Vilken betydelse har färgvalet i din teckning?
Genom att reflektera över färgvalerna kan eleverna djupare analysera sitt konstnärliga uttryck.
6. I vilken utsträckning tycker du att ditt konstverk representerar din familj?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på autenticitet och representation i deras arbete.
7. Vilka känslor förbundet du med att skapa denna teckning?
Eleverna får möjlighet att utforska sina känslor kopplade till skapandeprocessen och sin familj.
8. Hur kan du förbättra dina framtida teckningar?
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt och sätta mål för sin konstnärliga utveckling.
Bedömning
Provets poängfördelning är som följer:
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt max 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt max 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt,
för betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 från resonerande frågor),
för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 från resonerande frågor).
“`