Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Biologi
Tema: Mångfald i naturen – vad är biologisk mångfald?
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om biologisk mångfald, dess betydelse för ekosystemet och hur mänskliga aktiviteter påverkar denna mångfald.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla biologisk mångfald med fokus på olika arter i naturen och deras betydelse för ekosystemets funktion. Eleverna ska få kännedom om hur mångfalden påverkar ekosystemets hälsa och hur människan kan påverka den.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva vad biologisk mångfald är och ge exempel på olika arter. Eleven kan även redogöra för varför mångfalden är viktig för ekosystemen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär biologisk mångfald?
A. Endast växters variation
B. Endast djurs variation
C. Variation av olika arter i ett ekosystem
D. Variation av både djur och växter i ett ekosystem
2. Varför är biologisk mångfald viktigt för ekosystemet?
A. Ingen betydelse
B. Den gör ekosystemet roligare
C. Den bidrar till ekosystemets stabilitet och hälsa
D. Den hindrar sjukdomar
3. Vilka faktorer kan hota biologisk mångfald?
A. Endast klimatförändringar
B. Enbart avverkningar
C. Föroreningar, avverkningar och klimatförändringar
D. Föroreningar och ökad biodiversitet
4. Vad kan vi göra för att skydda den biologiska mångfalden?
A. Inta en passiv hållning
B. Bli mer bekväm
C. Naturskydd och återplantering
D. Använda fler resurser
5. Vilken av följande arter är ett exempel på biologisk mångfald?
A. Endast en växt
B. Enbart ett djur
C. En plats med fler växter
D. En skog med många olika djur och växter
6. Hur påverkar föroreningar biologisk mångfald?
A. De kan öka antalet arter
B. De påverkar bara luftkvaliteten
C. De kan skada eller döda djur och växter
D. De har ingen påverkan
7. Vad kan hända med ett ekosystem utan biologisk mångfald?
A. Det blir mer stabilt
B. Det blir alltid vackrare
C. Det kan bli instabilt och känsligt för förändringar
D. Det påverkar inte ekosystemet
8. Nämn ett konkret exempel på hur en människa kan bidra till att bevara biologisk mångfald.
A. Skapa mer föroreningar
B. Utnyttja naturresurser mer frekvent
C. Delta i naturskyddsprojekt
D. Köpa fler produkter
9. Vad bör du göra om du ser en hotspot för hotad biologisk mångfald?
A. Ignorera det
B. Berätta för någon annan
C. Rapportera det för att få hjälp
D. Ifrågasätta det
10. Vad innebär återplantering?
A. Skapa nya städer
B. Avverka mer skog
C. Återställa förorenad mark
D. Plantera nya växter där det har skett avverkning
11. Vilken av dessa är en konsekvens av minskad biologisk mångfald?
A. Ökad djurpopulation
B. Bättre livsmiljöer
C. Försämrad ekosystemfunktion
D. Ingen förändring
12. Vad gör ett ekosystem starkt?
A. Många av samma sort
B. Ingen interaktion
C. Diversitet och interaktioner
D. Bara växter
13. Vad är en hotspot?
A. En plats med mycket föroreningar
B. En plats med andra ekosystem
C. En plats med hög biologisk mångfald som hotas
D. En plats med bara en art
14. Hur kan klimatförändringar påverka arter?
A. De försvagar dem
B. De kan förändra deras livsmiljöer
C. De gör inga skillnader
D. De gör dem starkare
15. Vilken typ av art är en invasiv art?
A. En art som alltid dör
B. En art med hög biodiversitet
C. En inhemsk art
D. En art som tränger ut andra arter
Resonerande frågor
1. Resonera över varför biologisk mångfald är viktig för människan. Denna fråga uppmanar eleverna att koppla biologisk mångfald till mänskliga behov och livskvalitet.
2. Diskutera vilka konsekvenser minskad biologisk mångfald kan ha på ett ekosystem. Eleverna ges möjlighet att analysera långsiktiga effekter av förlust av mångfald.
3. Reflektera över egna erfarenheter av biologisk mångfald i närmiljön. Frågan uppmuntrar eleverna att göra personliga kopplingar och observationer.
4. Vad kan individuella insatser göra för att skydda biologisk mångfald? Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på egna handlingar och ansvar.
5. Resonera kring hur olika kulturer värderar biologisk mångfald. Frågan öppnar för diskussion om kulturella perspektiv och deras inverkan på bevarande.
6. Fundera på hur klimatförändringar kan påverka den biologiska mångfalden. Eleverna får möjlighet att koppla klimatfrågor till mångfalden i naturen.
7. Diskutera hur utbildning kan spela en roll i att bevara biologisk mångfald. Frågan får eleverna att tänka på kunskapens betydelse för bevarandeinsatser.
8. Resonera om vad som kan göras på samhällsnivå för att öka medvetenheten om biologisk mångfald. Denna fråga uppmanar till diskussion om kollektivt ansvar och handling.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och utförlig beskrivning, totalt 24 poäng.
Krav för betyg:
E: Minst 8 poäng totalt.
C: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
A: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).