En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Engelska – Andra världskriget

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Engelska

Tema: Andra världskriget

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om andra världskriget, inklusive viktiga händelser, personer och deras inverkan på världshistorien. Genom provet får eleverna möjlighet att visa sin förståelse och förmåga att reflektera över ämnet ur olika perspektiv.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom citatet: “Historiska förhållanden och händelser under 1900-talet, med fokus på andra världskriget och dess konsekvenser.”

Provet kommer att kopplas till följande kunskapskrav:

  1. Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer under andra världskriget.
  2. Eleven kan göra enkla jämförelser mellan olika händelser och deras konsekvenser.
  3. Eleven kan diskutera och reflektera över de historiska samband som finns mellan olika tidsepoker.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket år började andra världskriget?
    • a) 1938
    • b) 1940
    • c) 1939
    • d) 1941
  2. Vilken nation attackerade Polen och därmed inledde kriget?
    • a) Tyskland
    • b) Frankrike
    • c) Storbritannien
    • d) Sovjetunionen
  3. Vad var namnet på den allierade invasionen av Normandie?
    • a) Operation Barbarossa
    • b) Dagen D
    • c) Operation Market Garden
    • d) Operation Overlord
  4. Vem var ledare för Tyskland under andra världskriget?
    • a) Adolf Hitler
    • b) Joseph Stalin
    • c) Winston Churchill
    • d) Franklin D. Roosevelt
  5. Vilket slag anses vara vändpunkten på östfronten i kriget?
    • a) Slaget vid Dunkirk
    • b) Slaget vid Stalingrad
    • c) Slaget vid El Alamein
    • d) Slaget vid Midway
  6. Vilket år avslutades andra världskriget i Europa?
    • a) 1943
    • b) 1944
    • c) 1945
    • d) 1946
  7. Vad kallas de rättegångar som hölls efter kriget för att döma krigsförbrytare?
    • a) Nürnbergrättegångarna
    • b) Nürnbergrättegångarna
    • c) Haagkonventionen
    • d) Genevrakonventionen
  8. Vilken händelse markerar slutet på andra världskriget i Asien?
    • a) Atombomben över Hiroshima
    • b) Slaget om Midway
    • c) Japans kapitulation i Manchuriet
    • d) Bombningen av Pearl Harbor
  9. Vilken period följde direkt efter andra världskriget och kännetecknades av kalla kriget?
    • a) Den kalla kriget
    • b) Den industriella revolutionen
    • c) Den gröna revolutionen
    • d) Den teknologiska revolutionen
  10. Vilket land var inte en del av de allierade under kriget?
    • a) Storbritannien
    • b) Tyskland
    • c) Frankrike
    • d) Sovjetunionen
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur andra världskriget påverkade de internationella relationerna efter kriget.

    Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera de långsiktiga effekterna av kriget på geopolitik.

  2. Reflektera över de mänskliga konsekvenserna av kriget, inklusive förintelsen.

    Här kan eleverna visa sin förståelse för de mänskliga tragedierna som orsakades av konflikten.

  3. Jämför och kontrastera de olika strategier som användes av de allierade och axelmakterna.

    Denna fråga möjliggör en djupare analys av olika militära strategier och deras konsekvenser.

  4. Analysera hur propaganda användes av olika länder under andra världskriget och dess påverkan på opinionen.

    Detta ger eleverna möjlighet att kritiskt granska hur information påverkar samhällssyn och beteende.

  5. Reflektera över hur andra världskriget har formulerat vår nuvarande förståelse av mänskliga rättigheter.

    Eleverna får undersöka hur kriget har bidragit till förändringar i synen på mänskliga rättigheter globalt.

Bedömning

Provet bedöms utifrån poängsystemet nedan:

  • Faktafrågor: 10 poäng (1 poäng per korrekt svar)
  • Resonerande frågor: 8 poäng (2 poäng per fråga)

Totalsumma: 18 poäng

  • E-nivå: 8 poäng
  • C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Vill du ha hjälp med ytterligare uppgifter eller aktiviteter kopplade till detta prov? Eller kanske en terminsplanering eller lektionsplanering?