Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Djurens ljud
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper kring djurens namn och de ljud de gör, samt deras förmåga att använda dessa ord och fraser i enkla meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till djur och de ljud de gör. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika djur, vilka ljud dessa djur gör och hur man kan använda dessa ord i meningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge några djur på engelska och beskriva vilket ljud de gör. De ska också kunna använda dessa ord och fraser i enkla meningar och förstå grundläggande instruktioner som involverar djur och deras ljud.
Prov
Faktafrågor
1. Vad säger en katt?
A) Moo
B) Oink
C) Roar
D) Meow
2. Vilket djur är känd för att säga “Woof”?
A) Cat
B) Cow
C) Dog
D) Bird
3. Vad säger en ko?
A) Moo
B) Meow
C) Quack
D) Roar
4. Vad kallas ett djur som kan flyga och säger “Tweet”?
A) Cow
B) Bird
C) Dog
D) Cat
5. Vad säger en gris?
A) Meow
B) Roar
C) Oink
D) Moo
6. Vilket djur är känd för att säga “Growl”?
A) Bird
B) Cat
C) Pig
D) Cow
7. Vad säger en anka?
A) Cow
B) Quack
C) Meow
D) Oink
8. Vilket av följande djur kan göra ljudet “Roar”?
A) Fish
B) Sheep
C) Lion
D) Horse
9. Vilket djur gör ljudet “Neigh”?
A) Cow
B) Horse
C) Dog
D) Cat
10. Vilket ljud gör en fågel?
A) Moo
B) Roar
C) Tweet
D) Oink
11. Vad säger en får?
A) Baa
B) Oink
C) Meow
D) Quack
12. Vilket djur är känd för sin “Hiss roar”?
A) Fish
B) Lion
C) Dog
D) Bird
13. Vad säger en kattunge?
A) Bark
B) Meow
C) Moo
D) Quack
14. Vilket ljud gör en sköldpadda?
A) Roar
B) Silence
C) Moo
D) Oink
15. Vad kallas djuret som säger “Hiss”?
A) Snake
B) Dog
C) Cow
D) Lion
Resonerande frågor
1. Beskriv ditt favoritdjur och vilket ljud det gör.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att fördjupa sina kunskaper om djur och deras ljud.
2. Vilket djur tycker du är det mest intressanta och varför?
Frågan ger eleverna en chans att uttrycka sina åsikter och argumentera för sina val.
3. Har du någonsin sett ett djur agera på ett särskilt sätt? Beskriv vad som hände.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över sina personliga erfarenheter och dela dem.
4. Hur skulle du förklara djurens ljud för någon som aldrig har hört dem?
Frågan testar elevens förmåga att använda språk kreativt och pedagogiskt.
5. Tänk dig att du är ett djur under en dag. Vilket djur skulle du vara och vad skulle du göra?
Detta ger förmågan att tänka kreativt och resonera kring djurlivet.
6. Varför tror du att djur gör ljud? Vad syftar de till?
Frågan uppmanar till djupare tänkande kring kommunikationen hos djur.
7. Hur skulle du beskriva ljudet av ditt favoritdjur för någon som inte kan se det?
Syftet är att utveckla elevens beskrivande och kommunikativa färdigheter.
8. Vilka djur har du sett i filmer och hur beskrivs deras ljud?
Denna fråga uppmuntrar till reflektion över kulturen och dess representation av djur.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng vardera. För betyget E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).