Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Engelska

Tema: Färger och mönster

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om färger och mönster på engelska samt deras förmåga att använda detta ordförråd i enkla meningar och förstå instruktioner relaterade till ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens mål att eleverna lär sig namnen på olika färger, dess nyanser samt vanliga mönster, och hur man använder dessa i meningar.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven omfattar att eleverna ska kunna namnge olika färger och mönster på engelska och kunna använda dessa ord i enkla meningar samt förstå grundläggande instruktioner.

Prov

Faktafrågor

1. What color is the sky on a clear day?

  • A) Green
  • B) Yellow
  • C) **Blue**
  • D) Red

2. What pattern do you see on a zebra?

  • A) Dots
  • B) **Stripes**
  • C) Checks
  • D) Waves

3. What color do you get when you mix blue and yellow?

  • A) Green
  • B) **Green**
  • C) Purple
  • D) Orange

4. Which color is often associated with warmth?

  • A) **Red**
  • B) Blue
  • C) Black
  • D) White

5. Which of these is a common pattern?

  • A) **Polka dots**
  • B) Stripes
  • C) Both A and B
  • D) None of the above

6. What color is grass?

  • A) Brown
  • B) **Green**
  • C) Orange
  • D) Purple

7. Which color is the sun often shown as?

  • A) Blue
  • B) Green
  • C) **Yellow**
  • D) Red

8. What patterns can you see on a chessboard?

  • A) **Checks**
  • B) Stripes
  • C) Dots
  • D) Waves

9. Which color is mixed with red to create purple?

  • A) Yellow
  • B) **Blue**
  • C) Black
  • D) Green

10. What is the opposite of white?

  • A) **Black**
  • B) Yellow
  • C) Blue
  • D) Green

11. What is a common color for a banana?

  • A) Black
  • B) **Yellow**
  • C) Pink
  • D) Red

12. Which color are most strawberries?

  • A) Green
  • B) Brown
  • C) **Red**
  • D) Yellow

13. What pattern is common in plaid fabric?

  • A) **Checks**
  • B) Dots
  • C) Waves
  • D) Stripes

14. What color represents calmness?

  • A) **Blue**
  • B) Red
  • C) Yellow
  • D) Orange

15. What is a rainbow?

  • A) **A spectrum of colors**
  • B) A single color
  • C) A type of flower
  • D) A pattern

Resonerande frågor

1. Describe your favorite color and explain why you like it.

Syftet är att eleverna visar förmåga att formulera sina tankar och använda relevant ordförråd.

2. Discuss how colors can affect your mood. Give examples.

Frågan ger eleverna möjlighet att koppla känslor med färger, vilket visar djupare förståelse.

3. Explain a scenario where you would use specific colors for decoration.

Eleverna visar sin förmåga att tänka kreativt och praktiskt i relation till färger.

4. How do patterns play a role in everyday life? Provide examples.

Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över mönster i sin omgivning.

5. Argue why understanding colors and patterns is important in art.

Syftet är att eleverna uttrycker en åsikt och backar upp den med skäl.

6. Describe a time when colors helped you express yourself. What did you create?

Eleverna visar förmåga att relatera personlig erfarenhet med ämnet.

7. Discuss your opinion on how colors can influence fashion trends.

Frågan öppnar för diskussion och argumentation, vilket är viktigt för hög nivå.

8. How would you combine different colors and patterns in a project? Explain your ideas.

Detta ger eleverna möjlighet att visa kreativitet och en djupare förståelse av ämnet.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar, och de resonerande frågorna med upp till 3 poäng beroende på djup och klarhet i svaret.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.