Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Ord för frukter och grönsaker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av engelska ord för frukter och grönsaker. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan namnge och använda dessa ord i enkla sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord för olika frukter och grönsaker. Eleverna kommer att lära sig namnen på vanliga frukter och grönsaker, deras egenskaper, samt hur man kan använda dem i enkla meningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge några frukter och grönsaker på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar samt förstå och följa instruktioner som involverar dessa ord.
Prov
Faktafrågor
1. Vad heter “äpple” på engelska?
- A. Banana
- B. Orange
- C. Grape
- D. Apple
2. Vilken av följande är en grönsak?
- A. Carrot
- B. Mango
- C. Strawberry
- D. Peach
3. Vad är namnet på “tomat” på engelska?
- A. Potato
- B. Tomato
- C. Cucumber
- D. Lettuce
4. Vad heter “banan” på engelska?
- A. Banana
- B. Lime
- C. Cherry
- D. Pear
5. Vilken färg är en “grön paprika”?
- A. Grön
- B. Röd
- C. Gul
- D. Blå
6. Vilket ord betyder “frukt” på engelska?
- A. Veggie
- B. Fruit
- C. Salad
- D. Snack
7. Vad heter “päron” på engelska?
- A. Peach
- B. Pear
- C. Fig
- D. Kiwi
8. Vilken av följande är inte en frukt?
- A. Broccoli
- B. Pineapple
- C. Watermelon
- D. Mango
9. På vilket språk pratar vi om “lemon”?
- A. Spanska
- B. Svenska
- C. Engelska
- D. Franska
10. Vad betyder “grönsak” på engelska?
- A. Vegetable
- B. Fruit
- C. Salad
- D. Berry
11. Vilken av följande är en tropisk frukt?
- A. Apple
- B. Pineapple
- C. Carrot
- D. Lettuce
12. Hur säger man “jordgubbe” på engelska?
- A. Grape
- B. Peach
- C. Strawberry
- D. Banana
13. Vad heter “potatis” på engelska?
- A. Potato
- B. Onion
- C. Tomato
- D. Garlic
14. Vilken är en känd citrusfrukt?
- A. Grape
- B. Orange
- C. Blackberry
- D. Banana
15. Vad kallar vi “melon” på engelska?
- A. Melon
- B. Potato
- C. Blackberry
- D. Apple
Resonerande frågor
1. Förklara varför det är viktigt att äta frukter och grönsaker. Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring hälsoaspekter och näringslära.
2. Beskriv skillnaderna mellan frukter och grönsaker. Här kan elever visa djupgående kunskap kring botaniska klassifikationer.
3. Hur kan vi använda frukter och grönsaker i våra måltider? Eleverna får möjlighet att koppla ordkunskap till praktiska exempel i matlagningen.
4. Diskutera hur olika frukter och grönsaker växer. Detta ger eleverna möjlighet att förstå växtprocesser och ekologiska sammanhang.
5. Varför är det viktigt att lära sig dessa ord på engelska? Här kan elever förklara språkinlärningens betydelse och globala perspektiv.
6. Vilken frukt eller grönsak skulle du vilja odla och varför? Detta ger eleverna möjlighet att koppla personlig erfarenhet och intressen till ämnet.
7. Hur kan vi använda bilder och kort för att lära oss ord? Elever kan reflektera över effektiva inlärningsmetoder.
8. Vad är din favoritfrukt eller grönsak? Motivera ditt val. Eleverna får möjlighet att relatera till sina egna preferenser och känslor kring mat.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).