Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Siffror 1-10 och grundläggande räkning
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och kunskaper om siffror 1-10, inklusive deras förmåga att både känna igen och använda siffrorna i olika sammanhang. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan tillämpa sina kunskaper i praktiska övningar och tester på engelska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på siffror 1-10 på engelska samt grundläggande räkning. Eleverna kommer att lära sig att känna igen siffrorna, uttala dem korrekt och använda dem i enkla räknesituationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna återge tal som omfattar siffror 1-10, och för en viss uppgift kunna identifiera dem i tal och skrift. Dessutom ska de kunna använda siffrorna i grundläggande räkning och enkla sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken siffra kommer efter 5?
- A) 4
- B) 5
- C) 6
- D) 7
2. Hur många månader har vi på ett år?
- A) 10
- B) 12
- C) 11
- D) 13
3. Vad är 3 + 2?
- A) 2
- B) 5
- C) 6
- D) 4
4. Vilket av dessa alternativ är en siffra?
- A) hund
- B) katt
- C) 7
- D) bok
5. Vad betyder “five” på svenska?
- A) fyra
- B) tre
- C) fem
- D) sex
6. Vilken siffra är störst?
- A) 2
- B) 9
- C) 5
- D) 1
7. Vad är 10 – 6?
- A) 2
- B) 3
- C) 4
- D) 5
8. Vilken siffra kommer före 4?
- A) 2
- B) 3
- C) 1
- D) 5
9. Vad betyder “three” på svenska?
- A) två
- B) tre
- C) fyra
- D) fem
10. Hur många fingrar har vi på en hand?
- A) 6
- B) 5
- C) 4
- D) 3
11. Vad är 5 + 3?
- A) 6
- B) 8
- C) 9
- D) 7
12. Vilken är den första siffran?
- A) 3
- B) 1
- C) 0
- D) 5
13. Vad kommer efter 8?
- A) 9
- B) 10
- C) 7
- D) 11
14. Vad är 2 + 2?
- A) 3
- B) 2
- C) 4
- D) 5
15. Vilken siffra är lika med “one” på svenska?
- A) 2
- B) 1
- C) 3
- D) 4
Resonerande frågor
1. Hur använder ni siffror i er vardag?
Denna fråga ger möjlighet att reflektera över praktiska tillämpningar av siffror.
2. Varför är det viktigt att kunna räkna?
Frågan uppmuntrar till djupare tänkande kring betydelsen av räkning i olika sammanhang.
3. Kan ni ge exempel på spel där siffror används?
Frågan hjälper eleverna att koppla sina kunskaper till underhållning och spel.
4. Hur kan siffror användas för att beskriva mängd?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka på siffror som ett verktyg för att förklara verkligheten.
5. Vilka strategier använder ni för att lära er siffror och räkning?
Denna fråga uppmuntrar till reflektion om inlärningsmetoder och deras effektivitet.
6. Hur kan man göra räkning roligare?
Frågan uppmanar eleverna att tänka kreativt kring matematiska aktiviteter.
7. När använder ni siffror i spel och lekar?
Frågan hjälper till att göra kopplingen mellan lärande och lek tydlig.
8. Vilka utmaningar kan ni stöta på när ni räknar?
Eleverna ges en möjlighet att diskutera och reflektera över sina svårigheter.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där varje korrekt svar på faktafrågorna ger 1 poäng, och varje resonerande fråga bedöms med 2 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).