Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Engelska
Tema: Veckodagar och månader
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om veckodagar och månader på engelska samt deras förmåga att använda dessa ord i meningsfulla sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till veckodagar och månader. Eleverna kommer att lära sig namnen på de olika veckodagarna och månaderna, samt hur man använder dem i meningar och i praktiska sammanhang.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge veckodagar och månader på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar och förstå grundläggande instruktioner relaterade till tid och datum.
Prov
Faktafrågor
- Vad heter veckodagen efter Monday?
A) **Tuesday**
B) Thursday
C) Sunday
D) Saturday - Vilken månad kommer före April?
A) January
B) **March**
C) February
D) June - Vilken veckodag kommer efter Wednesday?
A) Friday
B) **Thursday**
C) Saturday
D) Monday - Vad heter sista månaden på året?
A) November
B) **December**
C) October
D) September - Vilken veckodag är känd som första dagen på veckan?
A) **Monday**
B) Sunday
C) Friday
D) Saturday - Vad heter dagen efter Friday?
A) **Saturday**
B) Sunday
C) Thursday
D) Wednesday - Vilken månad är mitt i året?
A) **July**
B) January
C) December
D) March - Vad kallas månaden efter June?
A) August
B) **July**
C) September
D) May - Vilken veckodag kommer före Sunday?
A) Saturday
B) **Friday**
C) Wednesday
D) Monday - Vilken månad är känd för att ha Halloween?
A) September
B) **October**
C) November
D) December - Vad heter dagen som ofta förknippas med sista skoldagen?
A) Monday
B) Friday
C) **Saturday**
D) Wednesday - Vilken månad har bara 28 dagar?
A) **February**
B) March
C) April
D) May - Vad heter dagen före Saturday?
A) **Friday**
B) Thursday
C) Sunday
D) Monday - Vilken månad börjar med bokstaven ‘J’?
A) March
B) April
C) **January**
D) May - Vad heter dagen efter Thursday?
A) Wednesday
B) Monday
C) **Friday**
D) Saturday
Resonerande frågor
- Varför är det viktigt att känna till veckodagarna och månaderna i engelska?
Syftet med denna fråga är att låta eleverna tänka kritiskt och reflektera över användningen av tidsrelaterat språk i vardagen. - Kan du ge exempel på hur du skulle använda veckodagarna i en veckaplanering?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i praktisk tillämpning av språket. - Hur skulle ditt liv se ut utan att ha koll på veckodagar och månader?
Här får eleverna möjlighet att utforska vikten av tidshantering och organisation i deras liv. - Vilken dag i veckan tycker du är mest spännande och varför?
Eleverna kan dela sina personliga åsikter vilket stärker deras språkförmåga i ett sammanhang. - Vad skulle du göra om du fick designa en ny vecka med en extra dag?
Denna fråga uppmuntrar kreativitet och inspirationsutbyte mellan eleverna. - Berätta om en tradition du har i en viss månad. Varför är den viktig för dig?
Eleverna får möjlighet att koppla kulturella aspekter till sina svar, vilket gör det mer meningsfullt. - Hur kan man använda en kalender för att planera sin vecka?
Frågan syftar till att öppna upp för diskussion om praktiska användningar av det lärda materialet. - Diskutera skillnaderna mellan hur olika kulturer använder veckodagar och månader. Kan ni ge exempel?
Detta gör att eleverna kan jämföra och kontrastera, vilket visar djupare förståelse för ämnet.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar, och det finns totalt 15 faktafrågor, vilket ger en maximal poängsumma på 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng per korrekt och genomtänkt svar, med en maximal poängsumma på 16 poäng med 8 resonerande frågor. För att erhålla:
- E: minst 8 poäng totalt
- C: minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)