“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Att orientera sig i förhållande till kartan
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda kartor för orientering samt deras förståelse för grundläggande begrepp kopplade till riktning och läge.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla hur man kan orientera sig med hjälp av kartor. Det inkluderar att förstå begrepp kopplade till läge, riktning och avstånd samt att tillämpa dessa i praktiska situationer när eleverna navigerar i närområdet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda enkla kartor för att orientera sig i förhållande till omgivningen och förstå grundläggande begrepp som beskriver riktning och läge.
Prov
Faktafrågor
1. Vad används en karta till?
A. Att läsa böcker
B. Att laga mat
C. Att hitta vägar och platser
D. Att titta på filmer
Rätt svar: C
2. Vilken riktning är motsatt mot väst?
A. Nord
B. Söder
C. Öst
D. Nordväst
Rätt svar: C
3. Vad betyder “norr” på en karta?
A. Det är där solen går ner
B. Det är riktningen uppåt
C. Det är riktningen neråt
D. Det är riktningen höger
Rätt svar: B
4. Vilken symbol kan användas för att markera en skola på en karta?
A. En cirkel
B. Ett kryss
C. Ett hus
D. En stjärna
Rätt svar: C
5. Vad kallas det när man använder en karta för att hitta vägar?
A. Orientering
B. Modellering
C. Betydelse
D. Utforskning
Rätt svar: A
6. Varför är det viktigt att veta riktningar?
A. För att leka leken “Kurragömma”
B. För att kunna måla
C. För att hitta rätt väg
D. För att läsa böcker
Rätt svar: C
7. Vilken av dessa riktningar är inte en grundläggande riktning?
A. Nord
B. Öst
C. Sirius
D. Väst
Rätt svar: C
8. Om skolan ligger norr om lekparken, vilken riktning ligger lekparken i förhållande till skolan?
A. Nordväst
B. Söder
C. Öst
D. Väster
Rätt svar: B
9. Vad kallas avståndet mellan två punkt på en karta?
A. Mått
B. Skala
C. Dimension
D. Plats
Rätt svar: B
10. Vilket av dessa är en typ av karta?
A. En GPS
B. En väggkalender
C. En fysisk karta
D. En bok
Rätt svar: C
11. Vad ska man alltid ha med sig när man orienterar?
A. En telefon
B. En karta och en kompass
C. En leksak
D. En solkräm
Rätt svar: B
12. Vad betyder begreppet “lägen”?
A. Det handlar om hur man målar
B. Det handlar om platser och positioner
C. Det handlar om väder
D. Det handlar om kläder
Rätt svar: B
13. Vad är en legend på en karta?
A. En berättelse
B. En förklaring av symboler
C. En historia från förr
D. En bild
Rätt svar: B
14. När använder vi riktningar i vår vardag?
A. När vi går till sängs
B. När vi väljer kläder
C. När vi går till skolan
D. När vi äter
Rätt svar: C
15. Vad ska man göra om man går vilse?
A. Skrika
B. Stå still
C. Använda en karta och kompass
D. Gå hem
Rätt svar: C
Resonerande frågor
1. Vad betyder det att orientera sig och varför är det viktigt i vår vardag?
Syftet är att få eleverna att reflektera över värdet av orientering i olika situationer.
2. Hur kan kartor hjälpa oss att förstå våra omgivningar bättre?
Eleverna ges möjlighet att diskutera kartors roll i att förstå och navigera i sin miljö.
3. Kan du ge exempel på hur riktningar kan hjälpa oss att planera en väg till en specifik plats?
Frågan uppmuntrar eleverna att applicera sina kunskaper i praktiska scenarier.
4. Vilka svårigheter kan uppstå vid kartläsning och hur skulle du lösa dem?
Genom att diskutera svårigheter uppmanas eleverna att tänka kritiskt och analytiskt.
5. Hur kan man använda en kompass tillsammans med en karta?
Frågan uppmuntrar en djupare förståelse av nästa steg efter att ha lärt sig om kartor.
6. Varför är det viktigt att vara noga med avstånd på en karta?
Eleverna kan resonera om vikten av att förstå avstånd, vilket är centralt i kartläsning.
7. Hur kan man göra en personlig karta som är begriplig för andra?
Frågan uppmanar eleverna att tänka på att kommunicera sin information tydligt.
8. Vilka kreativa sätt kan vi använda för att presentera våra kartor för klassen?
En öppen fråga som ger eleverna möjlighet att visa upp sin kreativitet och praktiska tillämpning.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng. Varje resonerande fråga ger max 2 poäng. För betyget E krävs 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.
“`