Prov. Åk. 1. Geografi – Hållbar utveckling och klimatförändringar

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Geografi

Tema: Hållbar utveckling och klimatförändringar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av begreppen hållbar utveckling och klimatförändringar, samt deras förmåga att ge exempel på åtgärder de kan vidta för att bidra till en mer hållbar framtid.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll.

Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla grundläggande begrepp inom hållbar utveckling, inklusive vad klimatförändringar är och hur de påverkar vår miljö och livsvillkor. Fokus kommer att ligga på att förstå hur vi kan bidra till en mer hållbar framtid.

Kunskapskrav.

Eleven ska kunna beskriva vad klimatförändringar är och ge exempel på hur man kan agera för att bidra till en hållbar utveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär hållbar utveckling?

A) Att vi förstör miljön

B) Att vi sparar på resurser

C) Att vi tar hand om jorden

D) Att vi slänger skräp överallt

2. Vad är klimatförändringar?

A) En sorts väder

B) Förändringar i klimatet över tid

C) Något som inte påverkar oss

D) Endast en teori

3. Vilket av följande är ett exempel på att återvinna?

A) Slänga plast i naturen

B) Göra om papper till nya produkter

C) Samla burkar i en speciell låda

D) Köpa nya saker istället för att laga gamla

4. En åtgärd för att bidra till hållbar utveckling kan vara att:

A) Köpa mycket nya kläder

B) Spara vatten

C) Använda mer energi

D) Köra bil ensam varje dag

5. Vad kan klimatförändringar leda till?

A) Mer skräp

B) Extremt väder

C) Fler blommor

D) Inga förändringar

6. Vad är ett sätt att vara mer miljövänlig?

A) Slänga mat

B) Återvinna

C) Köpa engångsprodukter

D) Köra bil hela tiden

7. Hållbar utveckling handlar om:

A) Att tänka på framtiden och vår miljö

B) Att förstöra resurser

C) Att göra som man vill

D) Att inte bry sig om klimatet

8. Vilken av följande är en viktig resurs vi bör spara på?

A) Papper

B) Vatten

C) El

D) Alla ovanstående

9. Vilket av följande är en konsekvens av klimatförändringar?

A) Stabilt väder

B) Ökad havsnivå

C) Mindre värme

D) Färre växter

10. Hur kan vi påverka miljön positivt?

A) Köpa plastpåsar

B) Återvinna och spara energi

C) Slå på inne belysning dygnet runt

D) Inte tänka på miljön

11. Vad kan vi som klass göra för miljön?

A) Ingen kan påverka

B) Plantera träd tillsammans

C) Köpa för mycket plast

D) Slänga skräp utomhus

12. Vilken typ av energi är hållbar?

A) Kol

B) Olja

C) Solenergi

D) Kärnkraft

13. Vad kan vi göra hemma för att vara mer hållbara?

A) Släcka lampor när vi går ut ur rummet

B) Låta kranen stå på

C) Köpa nya saker hela tiden

D) Inte återvinna

14. En klimatåtgärd kan vara:

A) Göra ingenting

B) Cykla istället för att köra bil

C) Bara använda plast

D) Ignorera problemet

15. Vad innebär att minimera avfall?

A) Att minska mängden skräp vi producerar

B) Att skaffa mer skräp

C) Att alltid köpa fler saker

D) Att inte tänka på konsumtion

Resonerande frågor

1. Vad innebär hållbar utveckling för dig?

Syftet med frågeställningen är att ge eleven möjlighet att reflektera över sin egen förståelse av konceptet hållbar utveckling.

2. Hur tror du att klimatförändringar kan påverka oss om 10 år?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera framtida scenarier kopplade till klimatförändringar.

3. Nämn tre saker du personligen kan göra för att bidra till en mer hållbar framtid.

Syftet är att eleverna ska kunna konkretisera insatser de kan göra i sin vardag.

4. Vilka konsekvenser kan en ökad konsumtion ha för miljön?

Genom denna fråga kan eleverna resonera kring kopplingen mellan konsumtion och miljöpåverkan.

5. Hur kan vi som klass arbeta mer aktivt för en hållbar utveckling?

Eleven ges möjlighet att föreslå konkreta åtgärder och aktiviteter för klassen.

6. Vilken typ av åtgärder anser du är mest effektiva för att minska klimatförändringar?

7. På vilket sätt tror du att kunskap om klimatförändringar kan förändra våra vanor?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över kunskapens påverkan på beteende.

8. Vad tycker du att samhället bör göra för att främja hållbar utveckling?

Frågan ger eleverna en chans att tänka kritiskt kring samhälleliga faktorer och oro.

Bedömning

Faktafrågor kan ge två poäng var och de resonerande frågorna kan ge fyra poäng vardera. För att uppnå betyget E krävs minst totalt åtta poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp