En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Geografi – Kartografi

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Geografi

Tema: Kartografi

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplar till läroplanen genom att det omfattar följande punkter:

  • Varierande karttyper och deras användning.
  • Kartans innehåll och dess olika delar.
  • Karta och verklighet, till exempel skala, projektioner och orientering.
Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven kommer att göras genom att fokusera på dessa områden:

  • Eleven kan förstå och tillämpa kartografiska begrepp.
  • Eleven kan använda kartor för att utföra geografiska analyser.
  • Eleven kan diskutera skillnader och likheter mellan olika kartor.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilken typ av karta visar höjdskillnader?
    • A) Topografisk karta
    • B) Världskarta
    • C) Tematisk karta
    • D) Politisk karta
  2. Vad är en skala på en karta?
    • A) Enheter som används för avstånd
    • B) Förhållandet mellan avstånd på kartan och verkligheten
    • C) En metod för att navigera
    • D) Typ av kartprojektion
  3. Vilken färg används vanligtvis för vatten på en karta?
    • A) Grön
    • B) Blå
    • C) Gul
    • D) Röd
  4. Vilken kartprojektion är känd för att bevara former men förvränga ytor?
    • A) Cylindrisk projektion
    • B) Konisk projektion
    • C) Mätkarta
    • D) Platt projektion
  5. Vad är en tematisk karta?
    • A) En karta som visar geografiska namn
    • B) En karta som fokuserar på ett speciellt tema eller fenomen
    • C) En karta över politiska gränser
    • D) En storskalig karta
  6. Hur orienterar man sig med hjälp av en karta?
    • A) Använder alltid nordpunkt på kartan
    • B) Genom att använda kompass eller GPS
    • C) Genom att följa kartans färger
    • D) Genom att memorera karta
  7. Vad är skillnaden mellan en politisk karta och en fysisk karta?
    • A) Politisk karta visar befolkning
    • B) Politisk karta visar gränser, fysisk karta visar landskap
    • C) Ingen skillnad
    • D) Fysisk karta visar namn på länder
  8. Vad anger en kartprojektion?
    • A) Kartans färger
    • B) Hur jordens yta överförs till en karta
    • C) Kartans detaljer
    • D) Innehållet på kartan
  9. Vad anger röd färg ofta på en karta?
    • A) Vatten
    • B) Bebyggelse eller vägar
    • C) Skogar
    • D) Höjdskillnader
  10. Vilket av följande påstående är korrekt om skalan 1:100 000?
    • A) En centimeter på kartan motsvarar 100 000 centimeter i verkligheten
    • B) En centimeter på kartan motsvarar 1 kilometer i verkligheten
    • C) En meter på kartan motsvarar 100 000 meter i verkligheten
    • D) En kilometer på kartan motsvarar 100 meter i verkligheten
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur valet av karttyp kan påverka hur informationen uppfattas.

    Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera och reflektera över kartors påverkan på vår förståelse av geografisk information.

  2. Hur kan olika skalförhållanden påverka miljöbeslut?

    Genom denna fråga ges möjligheter att resonera kring hur olika perspektiv och skalar på kartor kan påverka beslut och politik.

  3. Vilka utmaningar finns det med att använda digitala kartverktyg jämfört med papperkartor?

    Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring teknologins inflytande och dess begränsningar.

  4. Resonerar kring hur kartografiska representationer kan förändras över tid och varför detta är viktigt.

    Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över historiska och samtida förändringar inom kartografins värld.

  5. Hur kan kartor påverka vår kulturella uppfattning av platser?

    Syftet här är att eleverna ska reflektera över den subjektiva naturen av kartografi och dess inverkan på kulturell förståelse.

  6. Beskriv hur du skulle använda en karta för att planera en resa. Vilka faktorer skulle du överväga?

    Frågan ger möjlighet att visa på praktisk tillämpning av kunskaper i kartografi och förståelse för dess betydelse i vardagsliv.

Bedömning

Provet kan bedömas med en total av 20 poäng, fördelat på faktafrågorna och de resonerande frågorna som följer:

  • Faktafrågor: 1 poäng vardera.
  • Resonerande frågor: 3 poäng vardera.

Poängkrav för betygsnivåer:

  • E-nivå: Minst 8 poäng (kan uppnås genom en kombination av faktafrågor och resonemang).
  • C-nivå: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).

×