Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Plats och värld
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för olika platser i världen samt deras förmåga att identifiera och beskriva dessa platser utifrån geografiska och kulturella aspekter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att lokalisera och beskriva olika platser i världen, samt att förstå samband mellan människan och miljön.”
Kunskapskrav
– Eleven kan använda geografiska begrepp för att beskriva sin omvärld.
Prov
Faktafrågor
1. Vad heter kontinenten där Sverige ligger?
a) Asien
b) Europa
c) Afrika
d) Nordamerika
2. Vilken ocean ligger väster om Afrika?
a) Atlantiska oceanen
b) Stilla havet
c) Indiska oceanen
d) Arktiska oceanen
3. Vad är huvudstaden i Sverige?
a) Göteborg
b) Stockholm
c) Malmö
d) Uppsala
4. Vilken världsdel ligger Australien på?
a) Europa
b) Oceanien
c) Asien
d) Afrika
5. Vad kallas den största öken i världen?
a) Sahara
b) Antarktis
c) Gobi
d) Kalahari
6. Vad är namnet på den längsta floden i världen?
a) Mississippi
b) Nilen
c) Amazonfloden
d) Yangtze
7. I vilken världsdel ligger Brasilien?
a) Sydamerika
b) Nordamerika
c) Europa
d) Afrika
8. Vad är namnet på det största havet?
a) Stilla havet
b) Atlanten
c) Indiska oceanen
d) Arktiska oceanen
9. Vilket djur är symboliskt för Australien?
a) Elefant
b) Känguru
c) Panda
d) Lejon
10. Vad kallas de stora bergskedjorna i Sydamerika?
a) Himalaya
b) Anderna
c) Alperna
d) Rocky Mountains
11. Vad är namnet på den största sjön i världen?
a) Kaspiska havet
b) Victoriasjön
c) Lake Superior
d) Baikal
12. Vilken är den största staden i världen?
a) Tokyo
b) New York
c) London
d) Shanghai
13. I vilket land ligger pyramiderna?
a) Egypten
b) Grekland
c) Indien
d) Mexiko
14. Vilket land är känt för sina tulpaner?
a) Danmark
b) Nederländerna
c) Frankrike
d) Spanien
15. Vilket hav ligger öster om Sverige?
a) Östersjön
b) Nordsjön
c) Atlanten
d) Skagerack
Resonerande frågor
1. Beskriv vad som gör en plats unik.
(Syftet är att elever ska kunna resonera kring geografiska och kulturella skillnader.)
2. Hur påverkar människor sin miljö på olika platser?
(Denna fråga ger möjlighet för eleverna att diskutera mänsklig påverkan.)
3. Vilka faktorer kan påverka klimatet i en viss region?
(Syftet är att eleverna ska reflektera över klimatets betydelse.)
4. Hur kan man använda kartor för att förstå världen bättre?
(Denna fråga bjuder in till resonemang om kartans och geografins betydelse.)
5. Beskriv skillnader mellan stadsliv och landsbygd.
(Frågan ger elever möjlighet att diskutera samhällets varierande livsstilar.)
6. Varför är det viktigt att veta om olika kulturer?
(Syftet är att främja förståelse för kulturell mångfald.)
7. Vilka fördelar och nackdelar finns det med att bo i olika klimatzoner?
(Denna fråga ger elever chans att analysera livsvillkor utifrån klimat.)
8. Hur påverkar naturkatastrofer människor i olika delar av världen?
(Syftet är att resonera kring mänskliga och samhälleliga konsekvenser av naturhändelser.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng.
– Faktafrågor: 15 poäng (1 poäng per korrekt svar)
– Resonerande frågor: 15 poäng (3 poäng per fråga)
Poängkrav:
– För E: minst 8 poäng
– För C: minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– För A: minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)