Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Geografi

Tema: Sverigekartan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges geografiska objekt, inklusive städer, sjöar och berg, samt deras förmåga att använda kartor och förstå relationer mellan dessa objekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla namn och lägen på geografiska objekt i Sverige, såsom större städer, sjöar och berg. Fokus ligger på att förstå skalan och symboler på kartan samt att kunna placera dessa objekt i förhållande till varandra.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna namnge några större städer och geografiska objekt i Sverige samt visa på deras läge på en enkel karta.

Prov

Faktafrågor

1. Vad heter Sveriges huvudstad?

A) Göteborg

B) Malmö

C) **Stockholm**

D) Uppsala

2. Vilken av följande sjöar är störst i Sverige?

A) Storsjö

B) **Vänern**

C) Mälaren

D) Västerdalälven

3. Vilket av följande berg kan du hitta i Sverige?

A) **Kebnekaise**

B) Kullen

C) Helags

D) Blåhammaren

4. Vilken av följande städer ligger i Sverige?

A) Oslo

B) Köpenhamn

C) **Malmö**

D) Helsingfors

5. Vad kallas havet som ligger öster om Sverige?

A) Kattegatt

B) **Östersjön**

C) Västerhavet

D) Skagerrak

6. Vilket av följande alternativ visar en geografisk symbol på en karta?

A) En byggnad

B) **En färgad punkt**

C) En linje

D) En siffra

7. Vilken stad ligger vid kusten i Sverige?

A) **Göteborg**

B) Östersund

C) Umeå

D) Sundsvall

8. Vad används en karta till?

A) Att laga mat

B) **Att visa vägar och platser**

C) Att läsa böcker

D) Att spela spel

9. Vad är en viktig riktning att känna till när du läser en karta?

A) **Nord**

B) Bydal

C) Karta

D) Linje

10. Vilken plats är känd för sina fjäll i Sverige?

A) **Kebnekaise**

B) Djurgården

C) Liseberg

D) Visby

11. Vilka städer ligger på västkusten av Sverige?

A) Stockholm och Lund

B) **Göteborg och Malmö**

C) Uppsala och Östersund

D) Kiruna och Luleå

12. Vad heter den berömda sjön belägen i Sverige som också är del av en nationalpark?

A) Storsjö

B) **Vänern**

C) Vättern

D) Hjälmaren

13. Vilken stadsdel ligger i centrala Stockholm?

A) Östermalm

B) **Gamla Stan**

C) Kungsholmen

D) Södermalm

14. Vad kallas den långa öst-västliga ön i Sverige?

A) Gotland

B) Öland

C) **Öland**

D) Hisingen

15. I vilket område ligger Abisko?

A) **Lappland**

B) Västergötland

C) Skåne

D) Dalarna

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle använda en karta för att planera en resa i Sverige. Syftet är att bedöma elevens förståelse av kartor och deras användning i reella situationer.

2. Vad betyder det att en karta har en skala och hur påverkar det vad man ser? Denna fråga ger möjligheten att visa djupare förståelse av kartografin.

3. Diskutera varför det är viktigt att känna till geografiska objekt i Sverige. Detta ger plats för reflektion över kunskapens betydelse.

4. Jämför hur olika geografiska objekt ser ut på en karta jämfört med i verkligheten. Denna analys visar elevens förmåga att tänka kritiskt.

5. Förklara hur du skulle förklara geografiska objekt i Sverige för en vän från ett annat land. Här kan eleven visa prov på språk och pedagogiska färdigheter.

6. Berätta om en plats i Sverige som du tycker är intressant och vad som gör den speciell. Denna fråga uppmanar till en personlig koppling till geografisk kunskap.

7. Resonera kring skillnaden mellan en fysisk karta och en digital karta. Här ges utrymme för att diskutera teknikens påverkan på geografisk förståelse.

8. Tänk på din egen hemstad, vilka geografiska objekt skulle du inkludera på en karta och varför? Denna fråga utmanar elevens förmåga att reflektera över sitt eget närområde.

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng.

Poängkrav:

E-nivå: Minst 8 poäng totalt.

C-nivå: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).

A-nivå: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).