Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1. Geografi – Världens länder och platser

Prov i Geografi

Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Världens länder och platser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om världens länder, kulturer och geografiska kännetecken, samt deras förmåga att uttrycka dessa kunskaper på ett tydligt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla några utmärkande drag i världen, till exempel geografi och kulturer från andra länder samt hur människor lever i olika delar av världen. Det innefattar även färdigheter i att använda kartor och tänka på globala perspektiv.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva några kännetecken på länder och platser samt hur dessa kan kopplas till olika kulturer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket land ligger i Europa?
    A) Nigeria
    B) Brasilien
    C) **Sverige**
    D) Japan
  2. Vad kallas den största kontinenten?
    A) Afrika
    B) **Asien**
    C) Europa
    D) Nordamerika
  3. Vilken av följande flaggor tillhör Finland?
    A) **(blå och vit)**
    B) (röd och vit)
    C) (grön och vit)
    D) (svart och gul)
  4. Vilket land har en känd byggnad som heter Taj Mahal?
    A) **Indien**
    B) Egypten
    C) Kina
    D) Italien
  5. Vilket språk talar man i Spanien?
    A) Portugisiska
    B) **Spanska**
    C) Franska
    D) Italienska
  6. Vilken kontinent ligger Australien på?
    A) **Oceanien**
    B) Asien
    C) Afrika
    D) Europa
  7. Vilket av följande länder är känt för sina kängurur?
    A) Kanada
    B) **Australien**
    C) Nya Zeeland
    D) Argentina
  8. Vad heter den italienska huvudstaden?
    A) **Rom**
    B) Milano
    C) Napol
    D) Florens
  9. Vilket hav ligger öster om Afrika?
    A) Stilla havet
    B) **Indiska oceanen**
    C) Atlanten
    D) Norra ishavet
  10. Vad kallar vi människor som flyttar till ett annat land?
    A) Turister
    B) **Invandrare**
    C) Utvandrare
    D) Emigranter
  11. Vilket land har en stor festival kallad Carnavale?
    A) **Brasilien**
    B) Tyskland
    C) Australien
    D) Frankrike
  12. Vilket land är känt för sin sushi?
    A) **Japan**
    B) Kina
    C) Thailand
    D) Indien
  13. Vad kallas den största öknen i världen?
    A) Gobi
    B) **Sahara**
    C) Kalahari
    D) Atacama
  14. Vilken stad kallas “Den stora äpplen”?
    A) Los Angeles
    B) **New York**
    C) Chicago
    D) Miami
  15. I vilket land kan du besöka pyramider?
    A) **Egypten**
    B) Grekland
    C) Mexiko
    D) Italien

Resonerande frågor

  1. Varför är det viktigt att lära sig om andra kulturer?
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över värdet av kulturell förståelse.
  2. Beskriv en tradition från ett annat land och hur den skiljer sig från en tradition i Sverige.
    Frågan låter eleverna visa djupare förståelse för kulturella skillnader.
  3. Vad skulle du säga är det mest intressanta med det landet du valt för din resekatalog?
    Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt om sina val och intressen.
  4. Hur kan vi använda kunskaper om världen för att förstå aktuella händelser?
    Eleverna ges chans att koppla sin kunskap till verkliga situationer.
  5. Vilka fördelar finns det med att besöka andra länder?
    Frågan öppnar för diskussion om lärande och upplevelser genom resande.
  6. Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan hur människor lever i städer och på landsbygden?
    Syftet är att stimulera till jämförelse och analys av livsstilar.
  7. Vilken plats i världen skulle du vilja besöka mest och varför?
    Frågan uppmuntrar personlig reflektion och argumentation.
  8. Vad är den största utmaningen som ett land kan möta och hur kan det lösas?
    Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och kreativt om globala frågor.

Bedömning

Faktafrågor: 15 poäng, Resonerande frågor: 8 poäng. Totalt: 23 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp