Prov Kemi
Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Kemi och hälsa
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av kemiska ämnen och deras påverkan på hälsa, samt att ge möjlighet att tillämpa sina kunskaper i praktiska och resonemangsbaserade frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska ge eleverna kännedom om kemiska ämnen och deras inverkan på människans kropp och hälsa. Eleverna ska också få utforska hur kemiska processer används för att skapa produkterna vi konsumerar och hur vi kan göra hälsosamma val.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på kemiska ämnen i sin omgivning och deras påverkan på hälsan. Eleven kan också med stöd utföra grundläggande observationer om hälsosamma och ohälsosamma livsmedel och produkter.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett hälsosamt livsmedel?
A) Godis
B) Chips
C) Frukt
D) Läsk - Vad är ett kemiskt ämne som ofta finns i chips?
A) Salt
B) Socker
C) Vatten
D) Protein - Vilket av följande livsmedel är rikt på vitaminer?
A) Friterad mat
B) Grönsaker
C) Kakor
D) Snabbmat - Vad kan för mycket socker leda till?
A) Starka muskler
B) Hälsoproblem
C) Bättre koncentration
D) Längre livslängd - Vilken typ av ämnen används ofta som konserveringsmedel?
A) Kemiskt framställda ämnen
B) Naturliga ämnen
C) Mineraler
D) Fibrer - Vilket av följande är en hälsosam dryck?
A) Sockerdricka
B) Vatten
C) Energydryck
D) Kaffe - Vad är en viktig anledning att läsa innehållsförteckningar?
A) För att hitta priser
B) För att förstå vad vi äter
C) För att se förpackningens färg
D) För att veta var maten kommer ifrån - Vilket av följande är ett exempel på ett ohälsosamt livsmedel?
A) Friterad mat
B) Fisk
C) Nötter
D) Yoghurt - Vad gör vitaminer för vår kropp?
A) Ger oss energi
B) Gör oss trötta
C) Stärker vårt immunsystem
D) Gör oss sjuka - Vad är ett naturligt alternativ till kemiskt framställda sötningsmedel?
A) Honung
B) Aspartam
C) Socker
D) Sötningsmedel - Vilket av följande ger oss energi?
A) Kolhydrater
B) Vitaminer
C) Mineraler
D) Fiber - Vad är det för skillnad mellan naturliga och kemiskt framställda ämnen?
A) Naturliga ämnen kommer från naturen, kemiskt framställda är skapade av människan
B) Det finns ingen skillnad
C) Kemiskt framställda är alltid bättre
D) Naturliga ämnen är alltid ohälsosamma - Vilket av följande är en kemisk process?
A) Matlagning
B) Att äta
C) Att sova
D) Att gå - Vad innebär det att äta hälsosamt?
A) Äta mycket socker
B) Välja livsmedel som är bra för kroppen
C) Äta mycket fett
D) Inte äta mat - Vilket av följande är en viktig näringskälla?
A) Proteiner
B) Socker
C) Salt
D) Konserveringsmedel
Resonerande frågor
- Hur kan vi göra medvetna val när vi handlar mat?
Syftet med frågan är att göra eleverna reflektera över sin shopping och livsmedelsval. - Vad är skillnaden mellan hälsosamma och ohälsosamma livsmedel?
Denna fråga ger utrymme för eleverna att resonera kring egenskaperna hos olika livsmedel. - Vilka kemiska ämnen skulle du vilja ha i din kost och varför?
Syftet är att låta eleverna argumentera för sina val och reflektera över kostens effekter. - Hur kan kemiska processer förbättra livsmedelskvaliteten?
Denna fråga låter eleverna tänka på och diskutera fördelarna med kemiska processer. - Hur påverkar reklam våra val av livsmedel?
Syftet är att få eleverna att kritiskt tänka på extern påverkan på sina matval. - Vilka alternativ finns till kemiskt framställda ämnen i livsmedel?
Frågan uppmuntrar till kreativt tänkande angående naturliga alternativ. - Hur kan vi utbilda andra om hälsosamma val?
Eleverna får en chans att visa sin förståelse för hur kunskap kan delas. - Varför är det viktigt att förstå vad vi äter?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kring maten och dess påverkan på hälsan.
Bedömning
Provet ger sammanlagt 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För att uppnå betyget E krävs 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).