Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Vatten och dess betydelse för livet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om vattnets betydelse för livet, dess olika former och kretsloppet i naturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska behandla vatten som en livsviktig resurs, dess olika former, kretsloppet och betydelse för både människor, djur och växter. Eleverna ska ges möjlighet att observera och diskutera hur vatten påverkar material och livsprocesser.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på vattnets betydelse för liv och konkreta exempel på vatten i sin omgivning. Eleven kan också med stöd göra observationer av vattnets olika former och beskriva dess egenskaper.
Prov
Faktafrågor
1. Vilka är de tre formerna av vatten?
A) Fast, flytande, gas
B) Syntetisk, naturlig, artificiell
C) Vätska, ånga, dimma
D) Hård, mjuk, klibbig
Rätt svar: A
2. Vad kallas processen när vatten övergår från vätska till gas?
A) Nederbörd
B) Avdunstning
C) Kondensation
D) Smältning
Rätt svar: B
3. Vilket av följande är en del av vattnets kretslopp?
A) Förskjutning
B) Kompression
C) Avdunstning
D) Förbise
Rätt svar: C
4. Varför är vatten viktigt för djur?
A) För att de ska kunna simma
B) För att dricka
C) För att de ska kunna andas
D) För att hålla sig varma
Rätt svar: B
5. Vad händer med vatten när det fryser?
A) Det försvinner
B) Det blir en gas
C) Det blir till is
D) Det blir varmt
Rätt svar: C
6. Vilken del av vattnets kretslopp sker när regn faller?
A) Avdunstning
B) Nederbörd
C) Kondensation
D) Smältning
Rätt svar: B
7. Vad kallas det när vatten ångar bort från marken?
A) Smältning
B) Avdunstning
C) Frysning
D) Släppning
Rätt svar: B
8. Vad används vatten till i jordbruket?
A) För att producera el
B) För att dricka
C) För att odla mat
D) För att tvätta kläder
Rätt svar: C
9. Vad sker när vatten condense?
A) Det blir gas
B) Det blir fast
C) Det blir flytande
D) Det försvinner
Rätt svar: C
10. Vilken information kan vi få om ett område genom att observera vatten?
A) Klimatet
B) Jordens rotation
C) Ekonomin
D) Sväva
Rätt svar: A
11. Hur kan vi se att vatten finns i vår omgivning?
A) Genom att känna på vinden
B) Genom att titta på solceller
C) Genom djurens behov
D) Genom lufttryck
Rätt svar: C
12. Vad är vattnets viktiga funktion för människor?
A) Att ge syre
B) Att hålla oss kalla
C) Att dricka och odla mat
D) Att skydda oss från solen
Rätt svar: C
13. Vad händer med is när den når rumstemperatur?
A) Den blir till gas
B) Den smälter till vatten
C) Den försvinner
D) Den fryser på nytt
Rätt svar: B
14. Vilken miljö är viktigast för vatten?
A) Öken
B) Hav
C) Berg
D) Stad
Rätt svar: B
15. Vilket av följande är en egenskap hos vatten?
A) Det brinner
B) Det kan frysa
C) Det kan inte delas
D) Det har ingen färg
Rätt svar: B
Resonerande frågor
1. Diskutera varför vatten är livsviktigt för både djur och människor. Detta ger eleverna möjlighet att koppla sina tankar till verkligheten och motivera vikten av vatten.
2. Beskriv vad som skulle hända med ekosystemet om vattnet tog slut. Här kan eleverna påvisa sin förståelse för sambanden i naturen.
3. Reflektera över hur vi kan skydda vattenresurser. Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring vattenanvändning och bevarande.
4. Vilka effekter har klimatförändringar på vattnets kretslopp? Eleverna kan analysera och koppla olika fenomen till varandra i deras svar.
5. Fundera på hur vatten påverkar vårt samhälle och vår livsstil. Frågan kan leda till insikter om vattenanvändning i olika kulturer.
6. Hur skulle livet vara utan vatten? Eleverna kan utforska hypotetiska scenarier och visa på djup förståelse.
7. Reflektera över hur vattnets olika former påverkar vårt dagliga liv. Detta ger eleverna möjlighet att göra kopplingar mellan teori och praktik.
8. Diskutera hur man kan mäta vattenkvalitet och varför det är viktigt. Eleverna uppvisar kritiskt tänkande genom att ifrågasätta och förklara betydelsen av kvalitet.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng kan erhållas.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välformulerat svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng kan erhållas.
Totalt antal poäng för provet: 31 poäng.
Poängkrav:
E-nivå: 8 poäng (minst 0 poäng från resonerande frågor)
C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)