Prov i Matematik
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Bråk och decimaler
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om bråk och decimaler samt deras förmåga att tillämpa dessa begrepp i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 1-3 ingår introduktionen av bråk och decimaler i det centrala innehållet. Eleverna ska få grundläggande kunskaper om delning av hela enheter samt förståelse för vad bråk representerar som delar av en helhet. Det handlar också om att förstå och använda decimaler i enkla sammanhang, samt att kunna jämföra enkel bråkform och decimalform.
Kunskapskrav:
Eleven bör kunna visa förståelse för grundläggande bråk och enkelt använda decimaler. Eleverna ska kunna beskriva och jämföra dessa matematiska begrepp med viss säkerhet, och också kunna utföra grundläggande beräkningar med bråk och decimaler.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett bråk?
- A. En helhet
- B. En del av en helhet
- C. Ett heltal
- D. En typ av mätsystem
2. Vad är värdet på 1/2 i decimalform?
- A. 0,5
- B. 0,25
- C. 1,0
- D. 1,5
3. Hur många delar har bråket 1/4?
- A. 2
- B. 4
- C. 3
- D. 1
4. Vilken av följande är en decimal?
- A. 1/3
- B. 0,75
- C. 2/5
- D. 1
5. Vad är 0,25 i bråkform?
- A. 1/2
- B. 1/4
- C. 3/4
- D. 2/5
6. Hur kan du jämföra bråket 2/4 och decimalen 0,5?
- A. De är lika
- B. 2/4 är större
- C. 0,5 är större
- D. De kan inte jämföras
7. Vilken kallas den övre delen av ett bråk?
- A. Täljare
- B. Nämnare
- C. Delare
- D. Helhet
8. Hur skriver man 3/10 i decimalform?
- A. 0,3
- B. 0,30
- C. 0,02
- D. 0,1
9. Vad representerar decimaltecknet?’, se en del av helheten?
- A. En helhet
- B. En del av ett heltal
- C. En mätenhet
- D. Inget av ovanstående
10. Vad är summan av 1/4 och 1/4?
- A. 1/2
- B. 1/4
- C. 1
- D. 2/4
11. Vad kallas den nedre delen av ett bråk?
- A. Täljare
- B. Nämnare
- C. Delare
- D. Bråkdel
12. Hur många decimaler finns det i värdet 0,007?
- A. 1
- B. 2
- C. 3
- D. 4
13. Vad betyder 0,1 i bråkform?
- A. 1/10
- B. 1/5
- C. 1/2
- D. 1/4
14. Vilket av följande bråk är störst?
- A. 3/4
- B. 1/2
- C. 1/3
- D. 1/4
15. Vad kallas metoden att omvandla bråk till decimaler?
- A. Jämförelse
- B. Division
- C. Multiplikation
- D. Addition
Resonerande frågor
1. Förklara skillnaden mellan bråk och decimaler. (Syftet är att be eleverna förtydliga och diskutera de olika representationerna.)
2. När använder vi bråk och när använder vi decimaler i vår vardag? (Syftet är att eleverna reflekterar över praktiska tillämpningar av begreppen.)
3. Ge exempel på hur bråk och decimaler kan vara relaterade i olika situationer. (Syftet är att utmana elevernas förmåga att jämföra och koppla begreppen.)
4. Beskriv hur du skulle förklara bråket 3/4 för någon som aldrig har hört talas om det. (Syftet är att bedöma förmågan att kommunicera matematiska idéer.)
5. Hur kan du använda konkreta föremål för att demonstrera vad 1/3 av ett helt objekt är? (Syftet är att uppmuntra till kreativt tänkande i praktiska situationer.)
6. Diskutera fördelarna och nackdelarna med att använda decimalform jämfört med bråkform. (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt om representationer.)
7. Hur skulle du lösa ett problem där du behöver addera 1/2 och 1/4? Beskriv stegen. (Syftet är att se hur eleverna arbetar igenom problematiska situationer.)
8. Vilken metod skulle du föredra för att omvandla bråk till decimaler och varför? (Syftet är att få eleverna att resonera och reflektera över sina val av matematiska metoder.)
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng var och resonerande frågor 3 poäng var. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).