Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Geometriska former
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för geometriska former, deras egenskaper samt förmåga att identifiera och beskriva former i sin omgivning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1-3 handlar det centrala innehållet om grundläggande former och deras egenskaper. Eleverna ska få förståelse för geometriska former som cirkel, kvadrat, triangel och rektangel, samt lära sig om deras särdrag och hur de kan beskrivas med hjälp av både tal och andra representationsformer.
Kunskapskrav
Eleven kan med någon säkerhet använda geometriska begrepp och beskriva former och deras egenskaper med hjälp av olika representationsformer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken form har inga sidor?
A) Rektangel
B) Triangel
C) Cirkel
D) Kvadrat
2. Hur många sidor har en kvadrat?
A) Tre sidor
B) Fyra sidor
C) Fem sidor
D) Sex sidor
3. Vilken form har alltid tre sidor?
A) Rektangel
B) Triangel
C) Cirkel
D) Fyrkant
4. Vad kallas en form med fyra lika långa sidor?
A) Rektangel
B) Kvadrat
C) Triangel
D) Cirkel
5. Vilka av följande former har hörn?
A) Cirkel
B) Rektangel
C) Cirkelsektor
D) Ellips
6. Vad kallas egenskapen hos en triangel där alla sidor är lika långa?
A) Liksidig triangel
B) Rätvinklig triangel
C) Spetsvinklig triangel
D) Månghörning
7. I vilka sammanhang kan man se cirklar i vardagen?
A) Bokstäver
B) Rektanglar
C) Enkelt i klockor och tallrikar
D) Trianglar
8. Vad beskriver en rektangel?
A) En form med fyra sidor och räta vinklar
B) En form utan sidor
C) En form med tre sidor
D) En form med fyra lika långa sidor
9. Vad kan du säga om en cirkel?
A) Den har hörn
B) Den är rund
C) Den har sidor
D) Den är fyrkantig
10. Vilken form används ofta i trafik skyltar?
A) Triangel
B) Ovala former
C) Cirkel
D) Rektangel
11. Vad är en egenskap hos en kvadrat?
A) Den kan ha olika sidor
B) Alla sidor är lika långa
C) Den har tre sidor
D) Den är alltid rund
12. I vilket sammanhang kan du se trianglar i naturen?
A) Moln
B) Berg
C) Floder
D) Sjöar
13. Vad kallas en form med mer än 4 sidor?
A) Månghörning
B) Faun
C) Cirkel
D) Polyhedron
14. Vilka av följande begrepp är geometriska former?
A) Cirkel, kvadrat och rektangel
B) Färg och ljud
C) Musiker och fotografi
D) Skolämnen och leksaker
15. Hur många hörn har en sexkant?
A) Sex hörn
B) Tre hörn
C) Fem hörn
D) Åtta hörn
Resonerande frågor
1. Beskriv hur en triangel kan användas i byggnader. (Syftet är att låta eleverna visa sin förståelse för geometriska former i praktiska tillämpningar.)
2. Diskutera skillnaderna mellan rektanglar och kvadrater. (Ger eleverna möjlighet att reflektera över egenskaper hos former.)
3. Hur ser du geometriska former i din vardag? Ge exempel. (Uppmanar eleverna att koppla teori och praktik.)
4. Varför är det viktigt att känna igen geometriska former? (Eleverna får reflektera över betydelsen av geometriska begrepp.)
5. Rita en form och förklara dess egenskaper. (Syftet är att visa elevernas kreativitet och förståelse.)
6. Kan du ge exempel på hur former används i konst? (Uppmanar eleverna att koppla till konst och formens betydelse.)
7. Vad skulle hända om vi inte hade geometriska former i vår omgivning? (Eleverna reflekterar över den praktiska betydelsen av geometriska former.)
8. Hur kan vi använda olika material för att skapa geometriska former? (Uppmanar eleverna att tänka på materialens roll i skapande av former.)
Bedömning
Provets resultat bedöms med poängsystem där faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor ger 2 poäng per korrekt och välutvecklat svar. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).