Prov. Åk. 1. Matematik – Grundläggande aritmetik

Prov åk 1 i Matematik

Årskurs: 1

Ämne: Matematik

Tema: Grundläggande aritmetik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom grundläggande aritmetik, inklusive addition och subtraktion, samt deras förståelse för tal och siffror. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan hantera och lösa enkla matematiska problem.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Tal och räkning: Grundläggande räknefärdigheter med hela tal, addition och subtraktion.”

Kunskapskrav

  • Eleven kan lösa enkla additions- och subtraktionsproblem.
  • Eleven kan beskriva hur man använder tal i praktiska situationer.
  • Eleven kan visa förståelse för talens värde och deras placering i en talserie.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är 2 + 3?
    • a) 4
    • b) 5
    • c) 6
  2. Vad är 7 – 2?
    • a) 5
    • b) 6
    • c) 4
  3. Om du har 5 äpplen och får 2 till, hur många har du?
    • a) 6
    • b) 7
    • c) 5
  4. Vad är 3 + 4?
    • a) 5
    • b) 6
    • c) 7
  5. Vad är 10 – 3?
    • a) 6
    • b) 7
    • c) 8
  6. Om du har 8 kronor och köper något för 3 kronor, hur mycket har du kvar?
    • a) 4 kronor
    • b) 5 kronor
    • c) 6 kronor
  7. Vad är 1 + 6?
    • a) 7
    • b) 8
    • c) 6
  8. Vad är 9 – 1?
    • a) 8
    • b) 7
    • c) 6
  9. Om du har 4 bollar och din kompis ger dig 3, hur många bollar har du då?
    • a) 5
    • b) 7
    • c) 6
  10. Vad är 5 – 2?
    • a) 3
    • b) 4
    • c) 5
  11. Vad är 0 + 9?
    • a) 8
    • b) 9
    • c) 10
  12. Vad är 6 – 4?
    • a) 2
    • b) 3
    • c) 1
  13. Vad är 5 + 5?
    • a) 10
    • b) 11
    • c) 12
  14. Vad är 8 – 6?
    • a) 1
    • b) 2
    • c) 3
  15. Vad är 7 + 2?
    • a) 8
    • b) 9
    • c) 10

Resonerande frågor

  1. Förklara hur du kom fram till svaret på 2 + 3. Syftet är att eleverna ska visa sina tankegångar och metoder vid addition.
  2. Beskriv en situation i vardagen där du skulle behöva använda addition. Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla matematik till verkliga livssituationer.
  3. Vad händer om du lägger till ett tal till en annan? Förklara med exempel. Detta ger elever möjlighet att resonera kring additionens grundläggande principer.
  4. Förklara varför svaret på 10 – 3 är 7. Här kan eleverna förklara processen av subtraktion och visa sin förståelse.
  5. Jämför 5 + 4 med 2 + 7. Vilka är lika? Ger möjligheten att uppvisa förmåga att jämföra och resonera kring olika räknesätt.
  6. Hur kan du enkelt räkna upp till 20? Beskriv en strategi. Eleverna uppmanas att tänka på och beskriva sina strategier för att hantera tal.
  7. Vad skulle hända om du lade samman 3 och 7 i stället för 2 och 8? Här får eleverna diskutera hur resultaten varierar på olika additioner.
  8. Hur kan vi använda räkning när vi handlar i affären? Ge exempel. Eleverna får reflektera kring praktisk tillämpning av sina matematiska kunskaper.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor ger 2 poäng per korrekt och väl motiverat svar.

  • För betyg E: Totalt 8 poäng
  • För betyg C: Totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • För betyg A: Totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Om ni önskar en planering eller lektionsplanering kan ni använda www.allgot.se.


Modern Tillbaka-knapp