Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1. Matematik – Problemlösning med subtraktion

Provkonstruktion

Årskurs
1
Ämne
Matematik
Tema
Problemlösning med subtraktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande subtraktion genom att lösa problem i en konkret kontext. Provets utformning syftar till att få eleverna att tänka kritiskt och tillämpa matematiken i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Matematikens grunder, med särskilt fokus på addition och subtraktion i konkreta situationer.”

Kunskapskrav

– Eleverna ska kunna använda grundläggande matematiska operationer för att lösa problem.
– Eleverna ska kunna identifiera problem i en berättelse och formulera vad som behöver lösas.

Prov

Faktafrågor

  • A) 6 godisbitar
  • B) 4 godisbitar
  • C) 10 godisbitar
  • A) 3 godisbitar
  • B) 7 godisbitar
  • C) 8 godisbitar
  • A) 5 godisbitar
  • B) 9 godisbitar
  • C) 2 godisbitar
  • A) 4 godisbitar
  • B) 6 godisbitar
  • C) 5 godisbitar
  • A) 0 godisbitar
  • B) 6 godisbitar
  • C) 8 godisbitar
  • A) 1 godisbit
  • B) 5 godisbitar
  • C) 3 godisbitar
  • A) 7 godisbitar
  • B) 2 godisbitar
  • C) 4 godisbitar
  • A) 3 godisbitar
  • B) 6 godisbitar
  • C) 1 godisbit
  • A) 2 godisbitar
  • B) 5 godisbitar
  • C) 4 godisbitar
  • A) 8 godisbitar
  • B) 1 godisbit
  • C) 7 godisbitar
  • A) 3 godisbitar
  • B) 7 godisbitar
  • C) 5 godisbitar
  • A) 6 godisbitar
  • B) 3 godisbitar
  • C) 4 godisbitar
  • A) 5 godisbitar
  • B) 2 godisbitar
  • C) 0 godisbitar
  • A) 9 godisbitar
  • B) 4 godisbitar
  • C) 3 godisbitar
  • A) 6 godisbitar
  • B) 1 godisbit
  • C) 2 godisbitar

Resonerande frågor

  • Hur kan du illustrera subtraktionsproblemet med hjälp av bilder?
    Syftet är att se hur väl eleverna kan visualisera matematiska koncept.
  • Vilka strategier använde du för att lösa problemet?
    Eleven får möjlighet att reflektera över sina metoder, vilket visar djupare matematiskt tänkande.
  • Varför är det viktigt att förstå subtraktion i vardagen?
    Detta ger eleverna möjlighet att koppla matematiken till verkliga situationer.
  • Kan du ge ett eget exempel på ett subtraktionsproblem?
    Det här gör det möjligt för eleverna att tillämpa sina kunskaper kreativt.
  • Hur kan du hjälpa en kamrat som har svårt att förstå subtraktion?
    Denna fråga testade elevernas förmåga att kommunicera matematiska koncept tydligt.
  • Vad tyckte du var mest utmanande med denna uppgift?
    Ger insikt i elevernas upplevelser och förståelseprocess.
  • Vilka olika sätt finns det att lösa ett subtraktionsproblem?
    Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och utforska flera tillvägagångssätt.
  • Kan du beskriva hur du gjorde för att kontrollera ditt svar?
    Detta ger insikt i elevernas metakognitiva färdigheter i problemlösning.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, sammantaget 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera, totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp