Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Statistik och sannolikhet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande begrepp inom statistik och sannolikhet samt deras förmåga att samla in, sortera och presentera data.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 1-3 ingår grundläggande förståelse för statistik och sannolikhet i det centrala innehållet. Eleverna ska få lära sig att samla in, sortera och presentera data samt att göra enklare analyser av den. Sannolikhet handlar om att förstå och uttrycka hur troligt ett visst utfall är, vilket hjälper dem att göra riktiga bedömningar i vardagen.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet samla och ordna information och kan presentera resultaten i form av diagram, tabeller eller bilder. Eleven kan även resonera om sannolikhet hos olika händelser och använda enklare begrepp i sammanhanget.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är statistik?
A) Insamling av böcker
B) En typ av spel
C) Insamling och analys av information
D) En matematisk teori
2. Vad använder vi statistik till i vardagen?
A) För att räkna antal leksaker
B) För att laga mat
C) För att läsa böcker
D) För att leka
3. Vad är ett diagram?
A) En typ av leksak
B) En sorts bok
C) Ett sätt att visa data visuellt
D) En matematisk formel
4. Vad betyder sannolikhet?
A) Hur troligt något är att hända
B) Hur många gånger något kan göras
C) Hur lätt något är
D) Hur svårt något är
5. Vad är ett exempel på något som är “sannolikt”?
A) Att vinden blåser
B) Att se en fågel
C) Att det regnar i Sverige på sommaren
D) Att snön smälter på våren
6. Vad kan vi göra med insamlad data?
A) Presentera den i diagram eller tabeller
B) Slänga bort den
C) Läsa högt för klassen
D) Lägga den i en låda
7. Vilken typ av data kan vi samla in?
A) Enbart siffror
B) Favoritfärg och favoritdjur
C) Endast boktitlar
D) Hemadress
8. Hur kan vi visa sannolikhet i en aktivitet?
A) Genom att rita
B) Genom att dra bollar ur en påse
C) Genom att prata om det
D) Genom att skriva en berättelse
9. Vad betyder “osannolikt”?
A) Mycket troligt
B) Lite troligt
C) Alltid troligt
D) Aldrig troligt
10. Hur kan vi få fram resultat från en undersökning?
A) Genom att räkna antalet svar
B) Genom att gissa
C) Genom att inte göra något
D) Genom att privat fråga
11. När använder vi statistik i skolan?
A) När vi räknar hur många vi är i klassen
B) När vi spelar
C) När vi målar
D) När vi går ut
12. Vilken färg är mest trolig att dra om vi har 2 röda, 3 blåa och 5 gröna bollar?
A) Röd
B) Grön
C) Blå
D) Ingen
13. Vad kan vi använda ett stapeldiagram till?
A) Att läsa en berättelse
B) Att visa hur många som gillar olika frukter
C) Att rita
D) Att spela spel
14. Vilket insamlat data skulle vara mest intressant att diskutera?
A) Hur många som har långhåriga katter
B) Vilken tid klassrummet städas
C) Favoritdjur i klassen
D) Antal elever på skolgården
15. Vad kan vi göra om vi har många ledtrådar från vår statistik?
A) Glömma dem
B) Göra en presentation
C) Skriva en bok
D) Ge dem till en annan klass
Resonerande frågor
1. Hur samla vi in data på ett intressant sätt?
Syftet är att låta eleverna reflektera över metoder för datainsamling.
2. Vilken betydelse har sannolikhet i vår vardag?
Här ges elever möjlighet att tala om hur sannolikhet påverkar deras beslut.
3. Hur kan vi presentera data så att det är enkelt att förstå?
Eleverna ska tänka på viktiga aspekter av tydlig kommunikation.
4. Ge exempel på situationer där vi använder statistik.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att relatera till deras egna erfarenheter.
5. Vad skulle hända om vi inte använde statistik?
Syftet är att få eleverna att tänka på vilka konsekvenser brist på statistik kan ha.
6. Hur kan vi använda data för att fatta beslut?
Frågan öppnar för diskussion kring att fatta beslut baserat på information.
7. Vad innebär det att vara överens om ett resultat?
Eleverna får möjlighet att resonera om viktigheten av samarbete kring dataanalys.
8. Hur kan statistik och sannolikhet hjälpa oss att planera framtida aktiviteter?
Här ges eleverna en chans att koppla koncepten till framtida beslut.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga ger 2 poäng.
För betyg E krävs minst totalt 8 poäng. För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).