Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning och tals användning, Geometri, Mätning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av central matematikrelaterad kunskap inom taluppfattning, geometri och mätning. Genom att kombinera faktafrågor och resonerande frågor ges eleverna möjlighet att visa sina kunskaper och tillämpa matematiska koncept i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att fokusera på:
- Taluppfattning och tals användning i praktiska situationer.
- Identifikation och klassificering av geometriska figurer.
- Mätning av längd, vikt och tid med olika verktyg.
Kunskapskrav
Provet utvärderar följande kunskapskrav:
- Eleven kan använda tal i konkreta situationer.
- Eleven kan identifiera och beskriva geometriska figurer.
- Eleven kan mäta med enkla verktyg.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket tal kommer efter 4?
- A) 3
- B) 5
- C) 6
- D) 2
2. Vilken figur har tre sidor?
- A) Triangel
- B) Fyrkant
- C) Cirkel
- D) Rektangel
3. Hur många centimeter är en decimeter?
- A) 5
- B) 10
- C) 100
- D) 1
4. Vad är 2 + 3?
- A) 4
- B) 5
- C) 6
- D) 7
5. Vilken form har en fotboll?
- A) Fyrkantig
- B) Triangulär
- C) Rund
- D) Rektangulär
6. Hur många dagar finns det i en vecka?
- A) 5
- B) 7
- C) 6
- D) 10
7. Vilket tal är större, 7 eller 3?
- A) 3
- B) 7
- C) Båda är lika
- D) Ingen av dem
8. Hur många hörn har en kvadrat?
- A) 2
- B) 4
- C) 6
- D) 8
9. Vad mäter vi längd med?
- A) Viktskala
- B) Linjal
- C) Klocka
- D) Termometer
10. Hur ser en rektangel ut?
- A) Rund
- B) Fyra sidor med två lika långa
- C) Tre sidor
- D) Lång och smal
11. Vilket tal kommer före 10?
- A) 11
- B) 9
- C) 12
- D) 8
12. Hur många minuter finns det på en timme?
- A) 60
- B) 60
- C) 50
- D) 30
13. Vad kallas en figur med sex sidor?
- A) Femkant
- B) Sexkant
- C) Fyrkant
- D) Triangel
14. Hur många dagar är det i februari (i en vanlig månad)?
- A) 28
- B) 29
- C) 30
- D) 31
15. Vad är 10 – 4?
- A) 6
- B) 7
- C) 5
- D) 4
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du kan använda addition i din vardag.
Syftet är att ge eleven möjlighet att visa insikt om när och hur addition används praktiskt.
2. Förklara varför det är viktigt att lära sig mäta saker i omgivningen.
Frågan syftar till att eleverna reflekterar över betydelsen av mätning och dess tillämpningar.
3. Hur kan du dela in geometriska figurer i grupper? Ge exempel.
Genom att diskutera och ge exempel kan eleven visa en djupare förståelse för geometriska begrepp.
4. Tror du att matematik är viktigt i ditt liv? Varför eller varför inte?
Denna fråga ger eleven möjlighet att tänka kritiskt kring matematikens roll i det dagliga livet.
5. Beskriv en form av mätning som du använt i skolan eller hemma.
Syftet är att eleven ska kunna relatera egna erfarenheter till matematik.
6. Hur skulle du förklara skillnaden mellan längd och vikt för en vän?
Genom att förklara skillnaden kan eleven visa på sin förmåga att kommunicera matematiska koncept.
7. Vilken geometri skulle du använda för att designa en lekplats? Förklara.
Frågan möjliggör kreativt tänkande och tillämpning av geometriska kunskaper.
8. Vad är det roligaste matematikminnet du har? Beskriv det!
Genom att dela sina minnen kan eleven reflektera över sin egen lärprocess och engagemang i ämnet.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total av 30 poäng. Faktaprov ger högst 15 poäng och resonerande frågor ger 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).