“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Musik
Tema: Musik och känslor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att identifiera känslor kopplade till musik, samt att evaluera deras förmåga att uttrycka dessa känslor genom sång och rörelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att förstå och uttrycka känslor genom musik.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna delta i aktiviteter som involverar att känna igen och beskriva känslor förknippade med musik.”
”De förväntas även kunna ge exempel på hur musik kan användas för att uttrycka olika känslor.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken känsla förknippas oftast med glad musik?
A) Sorg
B) Vrede
C) **Glädje**
D) Lugnt
2. Vad kallas den musik som framkallar känslor av lugn?
A) **Meditationsmusik**
B) Energi musik
C) Skräckmusik
D) Festmusik
3. Vilket av följande instrument kan uttrycka sorg?
A) Trummor
B) **Cello**
C) Gitarr
D) Flöjt
4. Vad handlar sången “Imagine” av John Lennon om?
A) Krig
B) **Fred**
C) Känslor
D) Glädje
5. Hur kan kroppsspråk hjälpa oss att uttrycka musikaliska känslor?
A) Genom att sitta stilla
B) **Genom rörelser och ansiktsuttryck**
C) Genom att prata om musiken
D) Genom att spela instrument
6. Vilken känsla framkallas oftast av snabb musik?
A) Tristess
B) **Glädje**
C) Sorg
D) Lugn
7. Vad kallas en känsla som är kopplad till nostalgi?
A) **Melankoli**
B) Lycka
C) Ilska
D) Förvåning
8. Vilken typ av musik är ofta förknippad med fest?
A) **Dansmusik**
B) Kammarmusik
C) Klassisk musik
D) Lugn musik
9. Vilket av följande alternativ bäst beskriver “vredemusik”?
A) Sorgligt tema
B) **Aggressiva rytmer**
C) Lugn melodi
D) Harmoniska ljud
10. Vad kan sångtexter göra för att förstärka känslor?
A) Vara korta
B) **Innehålla känslomässigt laddade ord**
C) Vara tråkiga
D) Vara otydliga
11. Vilka känslor kan manifestera sig i folklig musik?
A) Enbart glädje
B) **En blandning av många känslor**
C) Endast sorg
D) Ingen känsla alls
12. Vilken känsla kan störa koncentrationen när man lyssnar på musik?
A) **Irritation**
B) Ro
C) Lycka
D) Neutralitet
13. Hur kan vi se skillnad på olika känslor i musiken?
A) Genom att lyssna på tal
B) Genom att sjunga
C) **Genom att analysera melodin och takten**
D) Genom att spela instrument
14. Vad brukar vara en gemensam känsla i känslosamma ballader?
A) **Sorg**
B) Glädje
C) Ilska
D) Förvåning
15. Vilket av följande alternativ beskriver bäst hur musik påverkar känslor?
A) Musik är oväsentlig
B) **Musik kan förändra vårt humör**
C) Musik gör oss trötta
D) Musik kan inte påverka känslor
Resonerande frågor
1. Hur påverkar musik din dagliga rutin?
Syftet är att låta eleverna reflektera över musikens roll i deras liv.
2. Kan du ge exempel på en situation där musik har förändrat din känsla?
Denna fråga kan ge insikter om elevernas personliga upplevelser.
3. Vilka känslor vill du uttrycka genom musik, och varför?
Genom att diskutera detta kan eleverna visa djupare förståelse för känslor.
4. Hur skulle du beskriva musiken som representerar din känslan av glädje?
Elever ges möjlighet att visa kreativt tänkande och fantasi.
5. Vad innebär det att “tänka känslomässigt” när man lyssnar på musik?
Syftar till att få eleverna att kritiskt tänka på musikens inverkan.
6. Hur kan musik hjälpa oss att bearbeta sorg?
En djupare fråga som inbjuder till djup reflektion och analys.
7. Vilken typ av musik skulle du rekommendera för att lugna ner någon som är arg?
Ger eleverna möjlighet att relatera musik till känslor på ett praktiskt sätt.
8. Om du skulle skapa en ny musikstil, vad skulle den uttrycka?
Detta uppmanar till kreativt tänkande och personlig reflektion.
Bedömning
Provets maxpoäng är 30. Poängen fördelas enligt följande:
E: Minst 8 poäng totalt (ej nödvändigt med poäng från resonerande frågor).
C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`