“`html
Prov för Musik
Årskurs: 1
Ämne: Musik
Tema: Musik och rörelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och uttrycka sambandet mellan musik och rörelse, samt att utveckla deras motoriska färdigheter och rytmkänsla genom dans och rörelse till musik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på sambandet mellan musik och rörelse. Eleverna får möjlighet att utforska hur musik kan inspirera till olika rörelser och dansstilar, samt hur man kan gestalta musik med kroppen. Lektionen syftar till att utveckla elevernas motoriska färdigheter och rytmkänsla genom dans och rörelse till musik.
Kunskapskrav
Under lektionen ska eleverna kunna delta i musikaliska aktiviteter genom att röra sig i takt till musiken. De ska visa att de kan koordinera sina rörelser och att de kan uttrycka sig musikaliskt genom dans. Eleverna förväntas också vara öppna för att prova olika typer av rörelser och dansstilar.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande beskriver bäst sambandet mellan musik och rörelse?
A. Musik påverkar oss inte
B. Musik och rörelse är alltid samma sak
C. Musik kan inspirera till olika rörelser
D. Rörelse är bättre utan musik - Vad är ett exempel på en aktivitet för att träna rytmkänsla?
A. Att sitta stilla
B. Klappa takten
C. Prata om musik
D. Titta på musikvideo - Vilken känsla kan musik uttrycka genom rörelse?
A. Endast glädje
B. Olika känslor
C. Ingen känsla
D. Bara sorg - Vad betyder “improvisera” i dans?
A. Att skapa rörelser spontant
B. Att följa en koreografi exakt
C. Att endast titta på
D. Att dansa i takt till en annan låt - Vilken av följande aktiviteter ska eleverna göra under “Kreativ dansaktivitet”?
A. Se på en film
B. Skapa sina egna dansrörelser
C. Skriva en låttext
D. Måla en bild - Vilken funktion har dans i musiken?
A. Att bara underhålla
B. Att stanna stilla
C. Att uttrycka känslor och stämningar
D. Att föra samman tystnad - Hur kan rörelse hjälpa oss att förmedla musik?
A. Genom att röra sig fel
B. Genom att gestalta känslor
C. Genom att dansa på egen hand
D. Genom att bara stå stilla - Vilken typ av danser ska vi utforska?
A. Endast nutida dans
B. Olika dansstilar från olika kulturer
C. Ingen dans
D. Bara klassisk dans - Vad ska eleverna göra under “Avslutande reflektion”?
A. Reflektera över sina upplevelser
B. Titta på andra dansa
C. Prata om teater
D. Skriva en berättelse - Vilket av följande är en fördel med att dansa tillsammans?
A. Att känna sig ensam
B. Gruppsammanhållning
C. Att vara tyst
D. Att få mindre utrymme - Vilket av följande exempel är en typ av dans?
A. Skriva poesi
B. Ballet
C. Lyssna på musik
D. Titta på en film - Vad betyder termerna “koreografi”?
A. Att sjunga
B. Skriva ner en dans
C. Stå stilla
D. Att spela ett instrument - Vad innebär musik för känslor?
A. Ingen betydelse
B. Musik kan framkalla olika känslor
C. Bara glädje
D. Enbart sorg - Vilken stil kan dansa inspireras av?
A. Olika kulturer
B. Bara nutida västerländsk stil
C. Ingen stil
D. Bara klassisk musik - Vad är syftet med att använda kroppen i musiken?
A. Att uttrycka oss
B. Att stå still
C. Att kritisera musiken
D. Att bevara tystnad
Resonerande frågor
- Beskriv hur du kände när du rörde dig till musiken.
Syftet är att ge eleven möjlighet att reflektera över sina känslor och upplevelser under dansen. - Vilket moment i lektionen tyckte du var mest inspirerande och varför?
Syftet är att få eleverna att analysera och värdera olika moment i lärandeprocessen. - Hur kan rörelse och musik samverka för att förmedla ett budskap?
Eleven får möjlighet att resonera kring sambandet mellan musik och rörelse. - Kan du ge exempel på en dansstil från en annan kultur och dess betydelse?
Denne fråga gör det möjligt för eleverna att koppla till deras kunskap om kulturella uttryck. - Vilka olika känslor kan du uttrycka genom dansen, och hur gör du det?
Eleven får möjlighet att utforska känslor och hur de kan gestaltas genom rörelse. - Hur upplevde du samarbetet i gruppen under den kreativa dansaktiviteten?
Denne fråga lägger fokus på gruppdynamik och samarbetsförmåga. - Diskutera hur viktig musikalitet är i dans och rörelse.
Syftet är att få elever att resonera om samband mellan musikaliska färdigheter och dans. - Hur skulle du beskriva din egen stil i dans?
Detta ger eleven möjlighet att reflektera över sin egen kreativa process och stilutveckling.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs totalt 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs totalt 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`