Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Religion
Tema: Grundläggande Religionskunskaper
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av grundläggande begrepp och kunskaper inom religion, samt deras förmåga att reflektera över religiösa fenomen och deras betydelse i människors liv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll enligt följande citat: “Religionens och livsåskådningarnas påverkan på mänskligt liv och samhälle, till exempel religionens roll i kultur och traditioner”.
Kunskapskrav
Provet omfattar följande kunskapskrav: “Eleven kan ge exempel på olika religioner och deras utmärkande drag.” samt “Eleven kan reflektera över hur religioner kan påverka människors liv och samhälle.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en av de abrahamitiska religionerna?
- A) Hinduism
- B) Buddhism
- C) Kristendom
- D) Sikhism
- Vilken symbol är associerad med islam?
- A) Kors
- B) Halvmåne
- C) Lotusblomma
- D) Star of David
- Vad kallas den judiska heliga skriften?
- A) Koranen
- B) Tanakh
- C) Bibeln
- D) Bhagavad Gita
- Vilken högtid firas på våren av judar?
- A) Pesach
- B) Diwali
- C) Ramadan
- D) Jul
- Vad betyder “monoteism”?
- A) Tro på en gud
- B) Tro på flera gudar
- C) Tro på ingen gud
- D) Tro på en andlig kraft
- Vilken av följande är en religion som är polyteistisk?
- A) Kristendom
- B) Judendom
- C) Hinduism
- D) Islam
- Vilken högtid firar muslimer under månaden Ramadan?
- A) Eid al-Fitr
- B) Eid al-Adha
- C) Jul
- D) Diwali
- Vilken av följande symboler är kopplad till kristendomen?
- A) Om
- B) Kors
- C) Davidsstjärna
- D) Swastika
- Vad förknippas Buddhismen främst med?
- A) En Gud
- B) Lidande och befrielse
- C) Traditioner och högtider
- D) Skrift och tro
- Vilken livsfråga utforskar många religioner?
- A) Hur man blir rik
- B) Vad som händer efter döden
- C) Hur man reser världen runt
- D) Hur man lär sig språket
- Vilken högtid kännetecknas av att man tänder levande ljus?
- A) Pesach
- B) Eid al-Fitr
- C) Hanukkah
- D) Nyår
- Vad är en allmän definition av etik i religion?
- A) Läran om vad som är rätt och fel
- B) Traditioner och kulturella sedvänjor
- C) Berättelser och myter
- D) Heliga skrifter
- Vilken av följande traditioner är vanlig i flera religioner vid födelse?
- A) Bröllop
- B) Dop eller välsignelse
- C) Begravning
- D) Firande av examen
- Vad är en gemensam aspekt i många religioner?
- A) Att vara ensam
- B) Att samla människor
- C) Att skapa konflikter
- D) Att avvisa kulturell identitet
Resonerande frågor
- Diskutera hur religiösa riter kan hjälpa i svåra tider.
Syftet med denna fråga är att hjälpa eleverna reflektera över den emotionella och psykologiska betydelsen av riter. - Hur kan förståelse för olika religioner främja tolerans och respekt?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin insikt i relationen mellan kunskap och respekt för andra. - Reflektera över hur religion kan påverka individens livsval.
Eleverna får möjlighet att resonera kring hur tro och värderingar kan forma beslut och vägval i livet. - Vilka paralleller kan dras mellan olika religioners syn på etik?
Denna fråga hjälper elever att jämföra och kontrastera olika etiska system och deras grund. - Hur påverkar traditioner och högtider gemenskapen inom en religös grupp?
Genom att diskutera detta kan eleverna visa på vikten av gemenskap och tillhörighet inom religion. - Varför är det viktigt att känna till religiös mångfald i dagens samhälle?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt över samhällsfrågor och medvetenhet om olikheter. - Hur hanterar olika religioner livets stora frågor, som liv och död?
Här får eleverna en chans att utforska djupa filosofiska och existerande frågor. - Vilken roll spelar symboler i att förstå en religion?
Eleverna kan reflektera över symbolernas betydelse och funktion i religiösa traditioner.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng per fråga, vilket ger totalt 24 poäng.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från de resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från de resonerande frågor).