Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Religionskunskap
Tema: Berättelser från olika religioner
Syfte
Syftet med provet är att eleverna skall kunna visa sin förståelse för centrala berättelser och myter inom olika religioner, samt hur dessa berättelser påverkar människors liv och värderingar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen i årskurs 1-3 ska handla om de centrala berättelserna och myterna inom olika religioner samt hur dessa påverkar människors liv och samhällen. Eleverna ska också reflektera över moraliska frågor som lyfts fram i berättelserna.
Kunskapskrav:
Eleven kan översiktligt berätta om centrala berättelser och myter från olika religioner och diskutera deras betydelse för människors liv och värderingar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar en skapelseberättelse om?
- A. Hur människor skapades
- B. Hur vi ska tolka drömmar
- C. Hur gudarna kommunicerar
- D. Hur världen och människorna skapades
2. Vilken enligt oss viktig funktion har berättelser?
- A. De gör oss trötta
- B. De lär oss något och ger oss värderingar
- C. De är bara underhållning
- D. De är endast skönlitteratur
3. Vem är en karaktär från skapelseberättelsen?
- A. Adam
- B. Noah
- C. Muhammed
- D. Jesus
4. Vilken typ av berättelse handlar om början av världen?
- A. Historiska berättelser
- B. Skapelseberättelser
- C. Mytologiska berättelser
- D. Folkloriska berättelser
5. Hur påverkar berättelser oss enligt undervisningen?
- A. De hjälper oss att förstå hur vi bör agera
- B. De skapar förvirring
- C. De gör oss avtrubbade
- D. De är irrelevant för våra liv
6. Vilken berättelse hör till judendomen?
- A. Bhagavad Gita
- B. Skapelseberättelsen i Genesis
- C. Koranens berättelser
- D. Iliaden
7. Vilken karaktär gäller skapelseberättelsen från Koranen?
- A. Jesus
- B. Adam
- C. Abraham
- D. Musa
8. Vad är en viktig moralisk läxa enligt skapelseberättelsen?
- A. Att inte lita på andra
- B. Att vara snäll och rättvis
- C. Att alltid luta sig mot makt
- D. Att ignorera regler
9. Vad beskriver en skapelseberättelse vanligen?
- A. Världens och människornas ursprung
- B. Dagens händelser
- C. Historiska fakta
- D. Science fiction
10. Hur uppfattas berättelser i våra liv enligt undervisningen?
- A. Som kvantitet av information
- B. Som en vägledande kraft
- C. Som en distraction
- D. Som något sekundärt
11. Vem är skapelseberättelsens första människa i Bibeln?
- A. Eva
- B. Adam
- C. Mojses
- D. Paulus
12. Vad representerar skapelseberättelsen i många kulturer?
- A. Religionens oduglighet
- B. Livets och skapelsens betydelse
- C. Människan svaghet
- D. Guds brist på intresse
13. Vad definierar en myt?
- A. Enbart en dikt
- B. En berättelse som förklarar något av betydelse
- C. En historia utan värde
- D. En orealistisk historia
14. Vilket budskap ges ofta i skapelseberättelser?
- A. Att allting är ungdomar
- B. Att vi är en del av något större
- C. Att livet är kort
- D. Att skapa osämja
15. Hur relaterar skapelseberättelsen till världen idag?
- A. Den påverkar oss inte alls
- B. Den kan ge oss värderingar idag
- C. Den är endast historisk
- D. Den är föråldrad
Resonerande frågor
1. Varför tror du att skapelseberättelser finns i så många kulturer?
Syftet med frågan är att få eleverna att tänka på gemensamma teman och frågor i olika religioner.
2. Hur kan berättelser från olika religioner påverka våra värderingar?
Frågan tillåter eleverna att reflektera över berättelsers inverkan på samhället.
3. Kan du ge exempel på moraliska frågor som tas upp i berättelser?
Här uppmanas elever att tänka kritiskt och dra paralleller till andra berättelser.
4. Vad tror du är den viktigaste lärdomen från en skapelseberättelse?
Eleverna kan uttrycka egna åsikter och reflektera över betydelsefulla ändamål.
5. Hur skulle du sammanfatta handlingen i en skapelseberättelse?
Frågan testar elevernas förmåga att formulera innehållet i sina egna ord.
6. Vilken koppling ser du mellan skapelseberättelsen och moderna värderingar?
Elever ska kunna diskutera relevansen av dessa känslor idag.
7. Hur kan vi använda lärdomarna från skapelseberättelser i vår vardag?
Frågan uppmuntrar till praktisk tillämpning av det lärda.
8. Vad tycker du är viktigast att komma ihåg från dagens lektion?
Ger eleverna möjlighet att uttrycka personlig insikt från undervisningen.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng är möjliga. Resonerande frågor: Varje svar bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och reflektion. Totalt ges 24 poäng för provet.
Krav för betyg:
- E: Minst 8 poäng totalt
- C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)